Ahad, 15 Mei 2011

UNDI POS, SPR DIMINTA BERI PENJELASAN

BULETIN ONLINE


KUALA TERENGGANU
– Pengarah Pilihan Raya PAS Terengganu, Ariffin Deraman mengakui masih musykil berhubung penjelasan undi pos oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) baru-baru ini.

Beliau berkata, walaupun anggota keselamatan mengundi secara biasa sebagaimana orang awam tetapi mereka akan tetap mengundi lebih awal sebagaimana tempoh mengundi secara pos sebelum ini.

“Kalau tempoh mengundi mereka diawalkan, kita tidak tahu apa yang berlaku ketika itu,” katanya kepada Sinar Harian ketika dihubungi, semalam.

Sehubungan itu, pihaknya meminta penjelasan daripada SPR berhubung perkara itu supaya pelaksanaannya benar-benar telus.

Menurutnya, penjelasan SPR yang dianggap tidak begitu mendalam membuatkan pihaknya tidak menerima sepenuhnya apa yang dikatakan SPR.

“Kalau undi anggota keselama-tan dibuat lebih awal tiga hari misalnya, biarlah prosesnya telus sebab sebelum ini, kita hanya menjadi pemerhati, tidak boleh membantah dan sebagainya,” katanya.

Undi pos pada pilihan raya umum akan datang hanya akan diguna pakai untuk anggota keselamatan yang bertugas di luar negara dan di perbatasan.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, bagi anggota keselamatan yang tidak terlibat, undi mereka adalah seperti undi awam, di mana penggunaan borang khas untuk undi pos tidak perlu digunakan lagi-SH

Tiada ulasan: