Ahad, 1 Mei 2011

Pakatan Perjuang Gaji Minima Untuk Semua Pekerja : Wan Azizah

TVS NEWS



SHAH ALAM : Parti Keadilan Rakyat dan Pakatan Rakyat akan terus komited memperjuangkan memperkenalkan gaji minima untuk semua pekerja Malaysia dan mempertahankan hak pekerja untuk membentuk kesatuan sekerja selaras dengan piawaian antarabangsa.

Dalam perutusan Hari Pekerjanya, Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menyatakan usaha ini terkandung dalam agenda 100 Hari di dalam Buku Jingga.

"Sebagai sebuah parti politik yang sentiasa berusaha mengangkat dan memperkasa keupayaan golongan pekerja, KEADILAN komited dalam inisiatif untuk mengupayakan hak pekerja dalam setiap aspek.

"1 Mei setiap tahun terus diingati sebagai hari bagi memperingati sumbangan dan komitmen golongan pekerja di seluruh dunia dalam membangunkan ekonomi sesebuah negara," kata beliau dalam Perutusan Hari Pekerja PKR hari ini.

Dr Wan Azizah menyatakan kebanyakan rakyat kini dibelenggu masalah kenaikan harga barang yang tidak setimpal dengan pertambahan pendapatan mereka.

Hal ini menyebabkan ramai yang bermasalah hingga menyebabkan mereka terpaksa mencari jalan keluar dari kemiskinan yang menghimpit.

Selain itu, laporan yang dikeluarkan oleh Bank Dunia minggu lalu, sejumlah sejuta rakyat Malaysia dilaporkan telah berhijrah dan membina kerjaya di luar negara manakala 43 peratus daripada jumlah itu tidak berhasrat untuk kembali semula ke tanah air selagi polisi ekonomi yang bersifat perkauman masih diamalkan pemerintah.

Menurut Dr Wan Azizah, masalah ini berlaku disebabkan polisi Kerajaan UMNO BN menyebabkan kebimbangan kepada rakyat negara ini.

"Gejala kenaikan harga barang yang sedang berlaku serta trend penghijrahan keluar warga Malaysia ke luar negara akibat polisi perkauman pemerintahan UMNO-BN merupakan sesuatu yang membimbangkan terutamanya melibatkan pertumbuhan ekonomi negara," tegas beliau.

Malah PKR juga menjamin akan memberikan tumpuan menyeluruh kepada masalah kenaikan harga barang yang terus membelenggu rakyat di samping mengenalpasti langkah-langkah untuk terus meningkatkan ekonomi rakyat terbanyak.

Tiada ulasan: