Mohd Asri Mat Daud
Nabi SAW melaknat golongan pondan kalangan lelaki dan daripada golongan perempuan yang menyerupai lelaki. Baginda SAW bersabda: Usir mereka dari rumah-rumah kamu. (Riwayat Al-Bukhari)
KEPINCANGAN
isu yang membabitkan golongan LGBT (lesbian, gay, biseksual &
transgender) semakin ketara dan dilihat sebagai satu ancaman yang
merunsingkan. Tidak hanya tekanan yang dikenakan ke atas seorang doktor
iaitu Nur Ilyani susulan surat terbuka beliau yang menyanggah Marina
Mahathir kerana menuntut hak sama rata ke atas LGBT.
Malah
begitu juga dengan pendekatan Menteri Agama, Datuk Dr Mujahid yang
mengadakan sidang media selepas pertemuan dengan aktivis LGBT iaitu
Nisha Ayub baru-baru ini. Hal ini menjadi polemik apabila wujudnya
suasana keraian ke atas golongan berkenaan.
Secara
dasarnya, perlu difahami bahawa kelakuan golongan LGBT ini merupakan
perkara yang dilarang dalam Islam. Ini kerana ia bercanggah dengan
fitrah sehinggakan ada yang sanggup mengubah ciptaan Allah.
Walhal
dalam Islam, dengan hanya berkelakuan seperti jantina yang berlainan
dari sudut gerak geri termasuk memakai pakaian yang berlawanan jantina
pun akan dilaknat oleh Allah apatah lagi jika melakukan seks songsang
serta mengubah kelamin dengan pembedahan.
Ancaman ke atas perkara tersebut dapat difahami menerusi kemurkaan Rasulullah SAW menerusi hadis riwayat Ibnu Abbas R.A :
لَعَنَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ المُخَنَّثِينَ مِنَ
الرِّجَالِ، وَالمُتَرَجِّلاَتِ مِنَ النِّسَاءِ، وَقَالَ: «أَخْرِجُوهُمْ
مِنْ بُيُوتِكُمْ»
Maksudnya:”Nabi
SAW melaknat golongan pondan kalangan lelaki dan daripada golongan
perempuan yang menyerupai lelaki. Baginda SAW bersabda: Usir mereka dari
rumah-rumah kamu”. (Riwayat al-Bukhari)
Kecelaruan
kefahaman yang menyamakan antara khunsa dengan golongan transgender
adalah satu kedangkalan. Ini kerana khunsa yang memiliki dua kelamin
sejak lahir merupakan asal kejadian yang berlaku ke atas diri mereka.
Ia berbeza dengan transgender yang mengubah fitrah asal sehingga ada yang sanggup melakukan pembedahan untuk mengubah kelamin.
Malah
dalam permasalahan khunsa, Islam meletakkan batasan agar mesti
ditetapkan satu jantina sahaja sama ada menerusi kecenderungan fitrah
perilaku atau juga berdasarkan fungsi daripada salah satu alat
kelaminnya sebagaimana perbahasan oleh para ulama terdahulu.
Larangan mengubah ciptaan Allah ini ditegaskan melalui hadis riwayat Ibnu Mas’ud R.A bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:
لَعَنَ
اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ، وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ، وَالْمُتَنَمِّصَاتِ
وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ، الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ
Maksudnya:
“Allah melaknat pembuat tatu, orang yang meminta supaya dibuatkan tatu
kepadanya, orang yang mencukur kening, orang yang menjarangkan gigi
dengan tujuan untuk kecantikan dan golongan yang mengubah ciptaan
Allah.” (Riwayat al-Bukhari)
Oleh itu,
pendekatan yang dilakukan mesti diperhalusi dengan baik agar tidak
terlalu longgar sebagaimana tindakan kepimpinan kerajaan persekutuan
yang dilihat memberikan keuntungan dan promosi serta pengiktirafan
kepada pergerakan LGBT yang lebih selesa sekarang.
Secara
tidak langsung, ia telah membuka pintu fitnah dengan memberi ruang
kepada mereka mendapat tempat seolah-olah tindakan mereka adalah benar.
Inilah kerugian ummah apabila pemimpin umat Islam sendiri secara sedar
telah membawa masuk virus jahiliah dalam kelompok Islam sendiri yang
akhirnya merugikan Islam.
Keadaan ini sebagaimana yang telah diperingatkan oleh Sayyidina Umar al-Khattab R.A:
تنقض عرى الإسلام عروة عروة إذا نشأ في الإسلام من لا يعرف الجاهلية
Maksudnya: “Terungkai ikatan-ikatan Islam satu persatu apabila lahir dalam kelompok Islam mereka yang tidak mengenali jahiliah”.
Jika
diteliti kepada perundangan di Malaysia, kelakuan golongan LGBT ini
merupakan satu kesalahan jenayah Syariah yang boleh dikenakan tindakan
di Mahkamah Syariah. Semua negeri di Malaysia mempunyai beberapa
peruntukan khusus melibatkan transeksual.
Contohnya
Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah-Wilayah Persekutuan 1997 (AKJSWP
1997) yang memperuntukkan berkaitan dengan kesalahan lelaki berlagak
seperti perempuan (pondan) [Seksyen 28], liwat [Seksyen 25] dan
musahaqah (persetubuhan antara perempuan dengan perempuan) [Seksyen 26].
Malah,
umat Islam di setiap negeri terikat dengan fatwa yang dikeluarkan oleh
negeri atau Majlis Fatwa Kebangsaan (sekiranya digazetkan di negeri).
Dalam hal ini, pada tahun 1983 telah diputuskan bahawa pembedahan
pertukaran jantina adalah haram pada pandangan syarak.
Oleh yang
demikian, maka dengan sendirinya jika seseorang itu cuba untuk melakukan
pertukaran jantina, perbuatan tersebut adalah haram dan boleh dikenakan
tindakan kerana melanggar fatwa yang telah diwartakan. [Seksyen 12
AKJSWP 1997].
Dalam hal
ini, golongan LGBT boleh dikelaskan kepada dua kategori iaitu aktivis
dan ahli biasa. Aktivis ialah mereka yang bertindak secara
terang-terangan dan mempromosikan kelakuan ini di samping memperjuangkan
tuntutan LGBT yang mereka mahukan.
Adapun
ahli biasa adalah mereka yang berada dalam dunia mereka sahaja tanpa
ekstrim mempromosi aktiviti songsang mereka. Pembahagian ini sebagaimana
juga diambil dari perbahasan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam
kitabnya جريمة الردة وعقوبتها yang membahagikan golongan murtad kepada
ردة مجردة (yang melibatkan dirinya sahaja) dan ردة مغلظة (yang menjadi
aktivis dalam menyebarkan agenda riddah kepada masyarakat awam).
Dalam pembahagian tersebut menunjukkan perbezaan sikap pemimpin dan masyarakat dalam berhadapan dengan mereka, iaitu sekiranya:
i. Aktivis
– hendaklah tegas dengan tindakan perundangan agar membendung tindakan
mereka yang boleh merosakkan masyarakat awam. ii. Non aktivis – berhemah
dalam pendekatan bagi mengubati dan mendidik mereka kembali kepada
fitrah asal.
Sehubungan
itu, memberi ruang kepada aktivis LGBT adalah satu tindakan yang tidak
tepat malah merugikan Islam. Sedangkan dalam hal ehwal agama Islam,
apabila ada golongan yang mempermainkan serta memperlekehkan agama, umat
Islam dilarang berada dengan kelompok mereka.
Kelompok
LGBT yang bergerak secara organisasi dan membuat promosi murahan di
media sosial adalah bercanggah dengan Syariat Islam.
Pemimpin
dan umat Islam mesti bertegas dalam hal ini sebagaimana pendekatan yang
diambil oleh Khalifah Umar Abdul Aziz ke atas seorang yang turut serta
dalam majlis maksiat yang dihidangi arak tanpa dia melakukan apa-apa
pencegahan kemungkaran, dengan mengenakan hukuman ke atasnya berhujahkan
firman Allah SWT:
وَقَدْ
نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ
يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ
يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ ۗ إِنَّ
اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا
Maksudnya : “Dan
sesungguhnya Allah telahpun menurunkan kepada kamu (perintah-Nya) di
dalam Al-Quran, iaitu: apabila kamu mendengar ayat-ayat keterangan Allah
diingkari dan diejek-ejek, maka janganlah kamu duduk (bergaul) dengan
mereka sehingga mereka memperkatakan soal yang lain; kerana sesungguhnya
(jika kamu melakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti mereka.
Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan sekalian orang munafik dan orang
kafir di dalam neraka jahannam.” [Al-Nisa’:140]
Berdasarkan
kepada penghujahan di atas, Dewan Ulamak PAS Pusat berpandangan dalam
polemik pendekatan ke atas golongan LGBT ialah melalui penyelesaian
berikut:
i. LGBT
dilihat sebagai pergerakan yang tersusun dan ianya merupakan satu
ancaman ke atas masyarakat dan sosial yang mesti dicegah dan dihentikan.
Semua pihak mesti bertegas dalam kesepakatan ini bahawa perbuatan
mereka adalah dilarang oleh agama.
ii. Dengan
perundangan yang sedia ada di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah,
tindakan tegas wajib diambil ke atas aktivis LGBT yang terang-terangan
mempromosi kelakuan songsang mereka bagi mengelakkan ianya mempengaruhi
masyarakat umum.
iii. Bagi
mereka yang terjebak dengan LGBT tanpa menjadi aktivis dinasihatkan
untuk tampil mendapatkan khidmat kaunseling dan nasihat agama dalam
menyelesaikan kekeliruan yang menyebabkan mereka mengalami masalah
kecelaruan identiti. Pihak yang berwajib dan para pendakwah juga
hendaklah meneruskan kerja-kerja dakwah menyeru golongan ini agar
kembali kepada fitrah asal.
iv. Tidak
wajar sebarang ruang diberikan kepada aktivis LGBT ini dalam semua
perkara yang diperjuangkan oleh mereka. Pihak kerajaan mesti menutup
ruang perjuangan mereka dan mengambil tidakan yang tegas bagi
mempastikan agenda jahiliah ini tidak menular dan mendapat sambutan
pihak yang berkepentingan.
*Mohd Asri Mat Daud
Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat
Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat
Tiada ulasan:
Catat Ulasan