Selasa, 4 Oktober 2011

PM Najib Tersilap, Krisis Dalaman MCA Hilangkan Sokongan 'Kaum Cina Terhadap BN' Sebenarnya !

PAHANG DAILY

Dalam satu kenyataan ketika merasmikan Perhimpunan Agung MCA Ke-58 di Dewan San Choon, Wisma MCA, Kuala Lumpur, semalam Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dengan lantangnya mengatakan bahawa Barisan Nasional (BN) amat memerlukan sokongan dan undi daripada masyarakat kaum Cina bagi meneruskan pentadbiran dan kuasa mereka. Malah, beliau yakin kaum Tionghua akan meralih arah untuk mengundi BN pada PRU-13 nanti.

Kenyataan itu dikeluarkan oleh Najib dihadapan perwakilan yang hadir ke perhimpunan tersebut. Namun, persoalannya, apakah Najib sedar dengan ucapan beliau itu?.

Beliau harus ingat bahawa orang Cina sekarang ini tidak lagi percaya kepada MCA sebagai wadah politik yang memperjuangkan nasib mereka. Kini mereka beralih arah menyokong DAP yang merupakan parti gabungan dalam Pakatan Rakyat.

Perkembangan terakhir yang berlaku melihatkan lebih 80% kaum Cina sebenarnya sudah menolak MCA dan Barisan Nasional
. Mereka tidak yakin lagi dengan perjuangan parti itu.

Malah, dalam Pilihanraya Negeri Sarawak sebelum ini, biarpun BN masih berkuasa di negeri itu namun kerusi bandar dikuasai oleh DAP dengan majoriti yang cukup besar. Ini harus diakui oleh BN termasuk Najib sendiri.

[Umum melihat, sememangnya MCA tidak lagi diyakini oleh kaum Cina atas beberapa faktor munasabah yang menjurus ke arah itu. Mereka lebih selesa untuk membuat perubahan bersama DAP dalam Pakatan Rakyat.

Kenyataan Najib itu, mungkin sekadar menyedapkan halwa telingan semata-mata. Sedangkan beliau sendiri tahu krisis dalaman MCA antara Presiden, Chua Soi Lek dan bekas Presiden, Ong Tee Keat kini kian memuncak. Terbaru, Chua secara jelas mencabar Ong keluar MCA dan melepaskan jawatan Ahli Parlimen Pandan jika tidak yakin lagi dengan perjuangan parti itu.
Malah,
isu gambar Ong selaku bekas Presiden juga menjadi pertikaian mutakhir ini.

Soalnya, apa yang berlaku dalam MCA di saat pilihanraya umum semakin hampir sudah pasti akan merosakkan masa depan parti itu. Penyokong Ong pasti akan menggunakan segala jenteranya untuk memastikan Chua Soi Lek terkubur terus pada PRU-13 itu nanti.

Maknanya, MCA akan bertembung sesama sendiri dan ia memberi kekuatan kepada DAP selaku parti alternantif kaum Cina di dalam pakatan].


Tiada ulasan: