Khamis, 15 Jun 2017

2 juruterbang TUDM terbunuh, pesawat Hawk masih dicari

 
Pasukan penyelamat menjumpai mayat kedua-dua mereka dan payung terjun yang digunakan bagi menyelamatkan diri. 


Hawk-108


PETALING JAYA: Dua juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang hilang bersama sebuah pesawat pejuang TUDM jenis Hawk 108 pagi tadi ditemui meninggal dunia selepas cuba menyelamatkan diri menggunakan payung terjun kecemasan.

Panglima TUDM Jeneral Datuk Seri Affendi Buang berkata mayat kedua-dua mereka sudah dijumpai, tetapi masih belum dapat mengesan pesawat.

Salah seorang daripada mereka ialah juruterbang yang sudah berkhidmat kira-kira 19 tahun, dan seorang lagi berkhidmat 13 tahun.

Jenazah mereka kini dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Afzan di Kuantan untuk bedah siasat.
Kemalangan itu merupakan kali ke-5 melibatkan jet Hawk 108.



Pasukan mencari dan menyelamat dilancarkan sejurus selepas pesawat itu terputus hubungan pada jam 11.30 pagi tadi dilaporkan menjumpai payung terjun di kawasan pencarian di utara Kuantan.
Pesawat itu berlepas dari Pengkalan Udara Kuantan pada jam 11 pagi.

Hawk 108 merupakan pesawat buatan Britain dan mula digunakan TUDM sekitar 1996.

Ia merupakan pesawat latihan lanjutan dan pesawat pejuang ringan yang boleh ditugaskan sebagai pesawat bantuan rapat udara.

Kejadian terakhir yang membabitkan kemalangan juruterbang berlaku tahun lalu apabila sebuah pesawat jenis Beechcraft King Air 200T terhempas di Pengkalan Udara TUDM di Pulau Pinang, mengorbankan seorang juruterbang.

Tiada ulasan: