Sabtu, 10 Januari 2015

MyEG: Bayaran RM38 Meliputi Pelbagai Tanggungjawab

MSTAR ONLINE
 
 
Sekumpulan majikan mendaftarkan pekerja mereka di kaunter sementara MyEG di luar Jabatan Imigresen Pulau Pinang di Butterworth.
 
 
 
PETALING JAYA: Yuran RM38 yang dikenakan oleh MyEG untuk memperbaharui permit pekerja asing menerusi dalam talian meliputi 'pelbagai tanggungjawab' termasuk pengesahan biometrik.

Menerusi kenyataan pada Jumaat, MyEG berkata pembaharuan itu dilaksanakan dengan dua objektif utama.

"Objektif utama adalah untuk mengenal pasti pekerja-pekerja asing yang sah di negara ini dan majikan yang sengaja atau tidak sengaja menggaji pendatang asing tanpa izin (Pati)," katanya.

Objektif lain adalah untuk menyediakan cara yang lebih mudah dan cekap untuk menjalankan proses pembaharuan permit.

"Yuran (meliputi pelbagai) tanggungjawab termasuk untuk menyerahkan permit baharu ke rumah atau pejabat pengguna dengan pengesahan biometrik, " katanya.

Selain pembaharuan permit, MyEG berkata ia ditugaskan untuk menyusun, mengesahkan, mengekalkan, mengemaskini dan menganalisis pangkalan data pekerja asing di negara ini.

Pangkalan data itu termasuk rekod bagi pekerja yang sah dan menyalahi undang-undang, majikan mereka dan bagi mereka yang mempunyai pekerja asing yang direkodkan atas nama mereka tanpa disedari.

Apabila butir pekerja dan majikan direkodkan dalam pangkalan data MyEG, pengesanan pendatang tanpa izin akan menjadi lebih mudah.

Selain itu MyEG berkata pihaknya akan menanggung kos penghantaran pulang Pati ditahan.

Tiada ulasan: