Rabu, 18 Jun 2014

Usahawan didakwa dapat kontrak UiTM Puncak Alam

MALAYSIAKINI


 


PKR mendakwa seorang usahawan berkait rapat dengan Umno dan pernah penjadi pemimpin kanan parti itu di sebuah negeri mendapat kontrak pembinaan kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Puncak Alam melalui syarikat yang dikuasai beliau dan ahli keluarganya.

Dalam sidang media ketiganya berhubung isu kontrak UiTM minggu ini, Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli mendakwa usahawan itu memiliki sekurang-kurang 43 peratus syer dalam syarikat konsesi itu melalui beliau sendiri dan ahli keluarganya, sebenarnya menjadikan beliau sebagai pemegang saham terbesar.

Rafizi mendakwa ahli keluarga lelaki itu memiliki saham menerusi lima syarikat lain yang turut mempunyai kaitan dengan usahawan itu secara peribadi.

Malaysiakini tidak mendedahkan nama usahawan itu sementara menanti respon beliau dan telahpun menghubungi pejabat beliau bagi mendapat maklum balas.

UiTM Puncak Alam adalah satu dari enam kampus baru yang pembinaannya diswastakan menerusi perjanjian konsesi antara kerajaan dan enam syarikat berlainan.

Rafizi sebelum ini mendakwa perjanjian itu yang menyebabkan kos asal meningkat dari RM1.8 bilion kepada RM8.6 billion dalam bentuk ansuran sewa telah menguntungkan Umno dan kroni berkaitan kerajaan.

Anggota Parlimen Pandan sebelum ini juga berkata pembinaan kampus di Pasir Gudang dan Seremban turut diberikan kepada seorang ADUN Umno negeri dan adik kepada seorang bekas menteri.

Tiada ulasan: