Jumaat, 6 Jun 2014

Pilihan Raya Kecil : Dyana Sofya sepatutnya menang


Oleh Subky Abdul Latif


Parlimen Teluk Intan pernah dua kali berwakil rakyat DAP. Pertama seorang India dan yang kedua seorang Cina.Tetapi apabila calonnya gadis Melayu muda lagi cun, kalah tipis.

Jika undi rosak hampir sekali ganda daripada majoriti, dipercayai tidak suka BN diberi pada Dyana Sofya, maka anggota Parlimenlah dia sekarang.

Kebanyakannya mengharapkan Dyana menang, dan kemenangan kembali Gerakan mengajaibkan.

Orang-orang yang tidak berparti tetapi berminat dengan politik, seperti profesor, tidak pilu dengan kekalahan DAP, tetapi musykil dengan kekalahan calon Melayu.

Dalam suasana kerajaan memperagakan semboyan 1Malaysia, pengundi setia DAP tidak cukup mengundi calon Melayu.

Mereka tidak menyokong DAP, tetapi pengundi Teluk Intan sepatutnya meraikan promosi 1Malaysia sebagai usaha mengendurkan perbezaan dan perselisihan kaum.

Pengundi DAP Teluk Intan boleh mengundi calon India dan Cina, tetapi teragak-agak untuk mengundi Dyana.

Undi BN bertambah sedikit sahaja, jika tujuh ribu DAP tidak ambil lewa, Gerakan tidak ada peluang lagi.

Jika Dyana acap ke Teluk Intan selepas ini, kemenangannya yang tertangguh dalam PRK itu akan jadi miliknya dalam PRU akan datang.

Ada yang berkata hudud memberi kesan. Pengundi DAP tahu payah diketengahkan tanpa  sokongan DAP.

Dyana akan sama dengan Anwar Ibrahim tidak menyokong usul persedirian PAS nanti.

Justeru hudud payah direalisasikan, tiada sebab penyokong DAP tidak mengundi Dyana, kerana kemenangan Dyana dan DAP di Teluk Intan penting bagi DAP.

Sebagai orang yang percaya kepada agama dan beriman kepada Allah, kita yakin ada balasan Allah kepada yang menentang hudud.

Kedua-dua calon menolak hudud. Jika Dyana tidak menyokong politik hudud, tidak sangat kerana DAPnya, tetapi parti emaknya pun tidak begitu positif dengan hudud.

Dyana dan DAP menolak hudud, Allah tangguh kemenangan. Gerakan menolak hudud, Allah beri kemenangan tipis kepadanya.

Ketika hudud tidak jadi isu Gerakan/BN kalah besar. Ketika hudud ditentangnya, ia menang pula.

Hanya Allah yang tahu apa yang dikehendakiNya. Tetapi bukan mustahil Allah perkenan kemenangan Gerakan sekalipun ia juga tidak terima hudud, ada sedikit adabnya dalam isu itu.

Gerakan minta pertemuan dengan pemimpin  PAS bagi bersemuka. Ia hendak menjelaskan mengapa ia menolak  dan ia hendak mendengar apa penjelasan PAS bertegas sangat dengan hukum itu?

Sekalipun ia keras, ada juga lembutnya. Mungkin hati Gerakan yang keras itu bertambah lagi lembutnya sekiranya PAS menerima cadangan pertemuan dengannya.

Penolak hudud yang lain tegas, bahkan tidak bercadang dan tidak berminat untuk bertemu dengan pihak yang memperjuangkannya.

Ketika Rom dikalahkan oleh Parsi, Rasulullah SAW dukacita dengan kekalahan Rom sedangkan kedua-duanya kafir.

Baginda masyghul, justeru Rom penganut agama langit yang dekat dengan Islam manakala Parsi adalah penyembah berhala, agamanya adalah ciptaan manusia.

Justeru Gerakan menentang hudud tetapi mahu berjumpa, ia ada diplomasi sikit. Maka Allah beri ia kemenangan yang sikit.

Sedangkan DAP sikapnya bertegas sekalipun hari-hari berjumpa PAS, makan dan tidur bersama, tidak terbuka hatinya untuk bertanya dan mencadangkan bagaimana ia patut tangani keadaan itu, dan tetap menentang.

PAS bertungkus lumus membantu Dyana dan DAP menang, tetapi Allah tutup pintu hati 7,000 pengundinya tidak turun mengundi.

Allah buka peluang berfikir kepada semua. Tidak bolehkah semua berfikir atas ketentuan Allah mengenai keputusan PRK Teluk Intan itu?

Tiada ulasan: