Sabtu, 24 Mei 2014

Samseng Umno bertindak liar sewaktu pemimpin parti bertepuk tangan memerhati




Oleh V Shuman


Wah, nampaknya Umno dan pemimpinnya sudah sama taraf dengan Tuhan. Ataupun, itu yang dipercayakan parti itu sekarang.Kini, apa-apa yang diucapkan terhadap mereka adalah kekufuran dan pelakunya mesti dihukum dengan teruk.

Seorang lagi anggota kanan Umno telah merangkak keluar dari guanya untuk menyeru ADUN DAP Seri Delima, RSN Rayer Dewan dikenakan Akta Hasutan kerana memanggil "Umno celaka."

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim, baru-baru ini menggesa Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk mendakwa Rayer, kerana ulasannya bukan sahaja menyalahi undang-undang tetapi juga satu penghinaan kepada orang Melayu secara amnya.

Shahidan, bagaimanakah perbuatan mencemuh Umno itu satu penghinaan kepada orang Melayu secara umumnya? Adalah keseluruhan penduduk Melayu di negara ini ahli Umno? Saya kenal ramai rakan-rakan Melayu yang pintar yang mengelakkan parti itu.

Saya bersetuju, adalah tidak wajar bagi Rayer, seorang wakil rakyat yang dipilih untuk menggunakan bahasa yang kasar, tidak kira apa masalah beliau terhadap Umno. Dia sepatutnya menggunakan perkataan yang lebih baik, dengan mengambil kira kesan yang mungkin berlaku.

Namun, ia masih tidak menghalalkan tindakan penyokong Umno yang ganas untuk turun ke jalanan bagi menuntut bela.

Hanya beberapa hari selepas sekumpulan orang bodoh yang menggelarkan diri mereka ahli-ahli Pemuda Umno menyerbu Dewan Undangan Pulau Pinang untuk bertemu Rayer, sebuah lagi kumpulan biadap hadir di ibu pejabat DAP di Kuala Lumpur pada hari Khamis, dan mengancam untuk membakar bangunan itu.

Ketua gerombolan itu, ketua Pemuda Wilayah Persekutuan Mohd Razlan Muhammad Rafii, telah dilihat berkelakuan kasar ke arah pakar strategi DAP, Ong Kian Ming yang berada di situ untuk menerima memorandum mengenai isu itu.

Patut juga dinyatakan bahawa Mohd Razlan, dengan baju tidak berbutang dan tingkah laku bak samseng, telah mengenakan songkok. Satu kata-kata nasihat untuknya – anda boleh menipu kebanyakan orang dengan imej “alim” anda, tetapi Tuhan maha melihat.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin bukan sahaja tidak menegur anak-anak buah beliau, malahan telah turut sama mengecam Rayer – dan mencabar Rayer untuk mengulangi apa yang diucapkannya di hadapan ahli-ahli parti itu.

Apa akan berlaku jika Rayer melakukannya, Khairy? Adakah anda secara peribadi akan menikam Rayer dengan keris?

Sejak itu, Khairy telah mengeluarkan kenyataan yang berbunyi tidak begitu ikhlas yang membayangkan tindakan akan diambil terhadap ahli-ahli Pemuda Umno yang menghalakan asap motosikal mereka ke arah calon pilihan raya Teluk Intan DAP, Dyana Sofya baru-baru ini, tetapi hasilnya sudah boleh diteka sesiapa.

Jelas sekali Khairy, sebagai Ketua Pemuda telah hilang tali untuk mengekang samsengnya. Bagaimana pula pemimpin kanan dalam parti itu – mereka patutnya dapat mengawal ahli-ahli mereka, bukan?

Di mana Presiden Umno dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak? Di Kazakhstan untuk lawatan kerja? Oh, kebetulan pula.

Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memperkecilkan keadaan itu dengan berkata yang bantahan berapi pada hari Khamis itu adalah "tindak balas semula jadi" oleh ahli-ahli Umno apabila imej parti itu dicemari oleh orang luar.

Tambahnya protes itu "akan diberi perhatian". Biar betul, TPM? Di sini berlakunya kes-kes anggota parti anda merusuh tanpa menghormati atau mengambil kira undang-undang dan keamanan, dan anda hanya boleh katakan yang ianya "semula jadi?"

Contoh apakah yang sedang anda berikan?

Bagaimana pula Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar? Ancaman membakar bangunan adalah hasutan keganasan, jadi dia sepatutnya akan campur tangan kerana ia mengganggu ketenteraman orang ramai bukan? Harapan.

Hakikatnya, Malaysia hari ini dimiliki golongan bigot dan radikal yang bebas, memuntahkan racun dan mengancam pertumpahan darah terhadap sesiapa yang berani mempersoalkan budaya suka bergaduh mereka. Dan pemimpin-pemimpin di negara ini, dan juga pihak berkuasa, adalah pemerhati semata-mata.

Mungkin ia memerlukan beberapa kepala untuk dipenggal dan beberapa mayat untuk bertaburan di jalanan, sebelum mereka akhirnya membuat keputusan untuk masuk campur. Itu pun jika kita bernasib baik.- See more at: http://bm.theantdaily.com

Tiada ulasan: