Sabtu, 17 Mei 2014

Patutlah Najib diangkat menjadi 'Hero' TNB...



Oleh Anak Sungai Derhaka


Patutlah tiba-tiba saja Najib diangkat menjadi hero oleh Tenaga Nasional Berhad... ada udang disebalik batu rupanya..

Ini kerana Najib yang berucap ketika menghadiri 'Majlis Perhimpunan Warga Kerja TNB bersama Perdana Menteri' di Dewan Serbaguna Kompleks Sukan TNB, Kuala Lumpur mengatakan Kerajaan melindungi TNB.

Najib menegaskan kerajaan terpaksa menaikkan tarif elektrik bagi melindungi Tenaga Nasional Berhad (TNB) daripada berdepan kerugian, sekali gus menjejaskan masa depan 34,900 pekerjanya.

Perdana Menteri juga berkata ia juga langkah jangka panjang bagi memastikan Tenaga Nasional Berhad (TNB) terus menjadi nadi menjamin tenaga eletrik negara, selain mengelakkan syarikat defisit.

Hero laaa... Hero yang menjadikan kroni-kroni UMNO/BN yang menguasai TNB tersenyum lebar sebab walaupun TNB kini merupakan sebuah entiti perniagaan, mereka tak perlu bimbang akan mengalami kerugian.

Kerana Kerajaan BN akan terus menaikkan tarif elektrik bagi menjadikan TNB kekal menjana keuntungan yang besar..

Tapi persoalannya disini jika Najib mengatakan tarif elektrik terpaksa dinaikkan awal tahun ini bagi mengelakkan TNB rugi.. adakah TNB rugi tahun yang lalu?

Pada 31 Oktober 2013, Berita Harian melaporkan.. Tenaga Nasional Bhd mencatatkan keuntungan bersih yang lebih tinggi berjumlah RM4.61 bilion bagi tahun kewangan (TK) berakhir 31 Ogos, 2013 daripada RM4.41 bilion tahun sebelumnya.

Pendapatan bagi tahun ini melonjak kepada RM37.13 bilion berbanding RM35.84 bilion tahun lepas dan ini mencerminkan pertumbuhan permintaan bagi unit elektrik sebanyak 3.8 peratus di Semenanjung Malaysia dalam tahun kewangan ini.



Tahun kewangan 2012 pula.. TNB dilaporkan mencatat untung bersih RM3.2 bilion bagi sembilan bulan pertama tahun kewangan 2012, berbanding RM1.3 bilion yang diraih pada tempoh sama, tahun sebelumnya.

Untung berbillion-billion RM.. masih tak cukup lagi??

Betapa beruntungnya kroni-kroni yang berkuasa dalam TNB itu..  berniaga tapi dijamin tak akan rugi..

Apa yang jelas dalam hal ini ialah Najib lebih mementingkan kroninya yang ada dalam TNB itu berbanding dengan puluhan juta rakyat Malaysia yang terpaksa menanggung beban akibat kenaikkan tarif elektrik itu..

Biarpun begitu masih ada macai-macai yang masih bodoh memberikan sokongan tak berbelah bagi kepada UMNO/BN hingga membolehkan mereka terus memerintah.. http://darisungaiderhaka.blogspot.com

Tiada ulasan: