Khamis, 22 Mei 2014

Mei dan angka 17 bertuah untuk DAP di Teluk Intan



Oleh Tan Jooi Long


Peristiwa ini berlaku pada 17 Mei 1997 - 17 tahun yang lalu - DAP merampas kerusi Parlimen Teluk Intan daripada BN buat pertama kalinya dalam tempoh 28 tahun.Kemenangan yang diperolehi dalam pilihan raya kecil berikutan kematian penyandang Ahli Parlimen Parti Gerakan. 

Sebelum itu, DAP telah memenangi kemenangan pertamanya hanya di Teluk Intan (Teluk Anson kemudian) pada bulan Mei 1969 apabila ia menewaskan Menteri Kesihatan MCA Dr Ng Kam Poh daripada pilihan raya umum.

Secara kebetulan atau tidak, tarikh itu sama dengan pemilihan dan penamaan calon DAP berlangsung Sabtu lalu untuk pilihan raya kecil Teluk Intan. Kekosongan kerusi tersebut disebabkan oleh kematian wakil rakyat akibat barah kanser dalam otak.

Mendiang Seah Leong Peng yang juga Ahli Parlimen dan ahli DAP itu telah dipilih rakyat dalam pilihanraya umum Mei lalu. Pengundian bagi pilihan raya kecil ini adalah 31 Mei Sabtu depan.

DAP menyertai pilihan raya kecil dengan tenang. Dengan 42% majoriti asas pengundi kaum Cina, 38% Melayu dan 19% India, Teluk Intan adalah di tengah kawasan Parlimen dianggarkan begitu mudah untuk menewaskan BN.

Ia adalah pertandingan antara segar dan lapuk. 27 tahun berbanding 53 tahun. Antara baru dan veteran.

Ia adalah Dyana Sofya Mohd Daud berbanding Datuk Mah Siew Keong.

Setiausaha politik kepada Penasihat DAP Lim Kit Siang yang mempertahankan kerusi yang disandang oleh parti itu untuk tempoh enam tahun yang lalu.

Pencabar beliau adalah Presiden Gerakan yang merupakan ahli Parlimen bagi dua penggal dari 1999 sehingga beliau telah disingkir keluar oleh DAP pada 2008.

Dengan Mah cuba buat kali ketiga dalam masa enam tahun untuk memenangi kembali kerusinya yang lama, ia adalah pertempuran antara lama dan baru dalam lebih ways daripada satu-satu.

Pengarah kempen Teluk Intan DAP Tony Pua mengakui bahawa membariskan orang Melayu di kawasan majoriti Cina tengah-tengah kontroversi hudud boleh menyerang semula calon.

Walaupun satu permainan dan percubaan menukar penuh dengan risiko, ia adalah sesuatu yang mesti diambil untuk mengejar cita-cita DAP di Malaysia, katanya.

Dyana Sofya sendiri berkata, Malaysia perlu beralih dari dasar-dasar yang berasaskan kaum kepada satu agenda berasaskan keperluan.

Orang Melayu masih akan mendapat kerana orang Melayu adalah majoriti yang memerlukan ia juga, katanya, menambah: "Saya yakin bahawa saya akan jatuh pada sebelah kanan sejarah."

Pencalonan beliau adalah bertujuan untuk membantu DAP yang menumpahkan imej berasaskan Cina untuk menawan hati dan minda pengundi Melayu.

Akan Pencalonan beliau memberikan paku terakhir kepada keranda Gerakan dan di akhirnya cita-cita Kementerian Presidennya yang lawan dia? Anda yakin!

Pencalonan Dyana Sofya telah menyebabkan keresahan dan pemimpin-pemimpin BN berasa marah. UMNO cybertroopers juga telah mula menyerang beliau sebelum diumumkan.

Cara lain boleh anda menjelaskan Wanita Umno Ketua Datuk Seri Shahrizat Jalil dan Umno pelekap mulut Utusan Malaysia membuat serangan peribadi terhadap beliau?

Dyana Sofya, menurut Shahrizat, ini hanya kosmetik dan boneka. Graduan muda undang-undang dari UiTM ini hanya "sandiwara" oleh DAP untuk menafikan "imej chauvinistic".

Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai, langkah DAP ini bukan kognitivisme kepada "topeng masalah dalaman mereka".

Utusan meramalkan bahawa pengalaman Dyana Sofya dengan DAP akan berakhir dengan beliau meninggalkan parti itu dengan rasa kesal dan perasaan tidak bernilai seperti ramai pemimpin Melayu yang lebih banyak sebelum beliau.

Seharian juga sangat mendakwa bahawa Blogger BN telah terperangkap dengan DAP ke dalam memulakan kempen memburuk-burukkan terhadap Dyana Sofya dalam penerbitan palsu gambar-gambar penipuan beliau yang ternyata bahawa seorang pelakon Filipina.

Penyokong BN tidak menerima media sosial sebagai salah satu strategi telah terperangkap ke dalam menyebarkan gambar palsu Dyana Sofya, ia berkata.

Adakah ini "perjuangan baik" dijanjikan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas mengumumkan Presiden Gerakan sebagai calon BN?

Di pihaknya, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengejek Mah. "Dia mempunyai sokongan yang baik. Beliau juga mempunyai sokongan daripada Raja Bomoh,"katanya, merujuk kepada kehadiran Raja Bomoh Sedunia yang terkenal semasa penamaan Mah.

Apa yang telah Dyana Sofya katakan?

Mengulas mengenai kritikan Shahrizat bahawa beliau tidak akan ke mana-mana sekiranya bukan kerana Umno, beliau menjawab: "Saya akan menjadi ahli Parlimen termuda di Parlimen jika saya menang, prospek yang mustahil sekiranya saya menyertai Umno."

Kepada semua pengkritik-pengkritik saya: "Saya ingin memberi Katy Perry. Anda akan mendengar saya "roar!"

Dan "roar" atau ngauman beliau akan kedengaran pada 31 Mei sebagai pengundi 60,349 undi untuk memberikan jalan kepada beliau dari Teluk Intan ke Parlimen.

Tan Jooi Long meletakkan jawatannya sebagai pengarang di Bernama untuk menguruskan operasi portal berita A.S di atas talian di Asia-Pasifik. Dia kerap "berkicau" di laman Twitter.
  http://bm.theantdaily.com

Tiada ulasan: