Ahad, 25 Ogos 2013

Peguam Negara Harap Pelaksanaan EMD Dipercepatkan



Abdul Gani Patail 
 
PETALING JAYA: Kerajaan Persekutuan dijangka memperkenalkan pemasangan Peranti Pengawasan Elektronik (EMD) ke atas penjenayah pada bulan hadapan.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail berkata kerajaan telah meluluskan pelaksanaan EMD di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah- langkah Khas) (Sosma) 2012.

"Kami mencadangkan pelaksanaan EMD dan kerajaan telah bersetuju untuk melaksanakan dasar berkenaan.

"Jika anda tanya saya, lebih cepat lebih bagus namun ia akan dilaksanakan pada September," katanya pada sidang media selepas menghadiri forum pencegahan jenayah di sini pada Sabtu.

Sementara itu, mengenai undang-undang pencegahan yang akan dibentangkan di Parlimen pada sesi akan datang, Abdul Gani berkata pejabat peguam negara akan menyemak semula sebarang pindaan dan mendapatkan maklum balas daripada pelbagai pihak.

"Sebarang elemen yang berkaitan dengan Ordinan Darurat akan menjadi pilihan terakhir, jika tiada langsung pilihan lain," katanya.

Sementara itu, beliau tetap menentang tahanan tanpa perbicaraan, Abdul Gani mendedahkan pejabat peguam negara telah ditugaskan untuk menyemak semula undang-undang sedia ada bagi memerangi jenayah dengan lebih berkesan.

"Kami akan melihat undang-undang sedia ada untuk melihat sama ada mereka masih mencukupi," katanya.

Tiada ulasan: