Rabu, 12 Jun 2013

Tunku, Hussein juga bekas Presiden UMNO, tidak pula sibuk macam...



Oleh Aspan Alias

Kian hari kian ternampak dengan jelas yang ‘ringgit dan sen’ merupakan elemen penting yang menentukan samada satu-satu negara itu mampu untuk mewujudkan politik yang bersih untuk masa depan negara yang aman. Kadangkala kita menjadi hairan kenapa ada sesetengah orang yang pernah menjadi pemimpin penting kembali sibuk berpolitik setelah bersara begitu lama. 

Rupa-rupanya yang membuatkan mereka ini sibuk kembali untuk mempengaruhi politik negara ini untuk memberikan keuntungan atau perlindungan kepada kerja-kerja mereka lakukan secara tidak betul semasa berkuasa dahulu. Semuanya mempunyai kepentingan peribadi dan mempunyai ‘stake’ yang begitu besar jika politik negara tidak menyebelahi kemahuan mereka. Dulu saya bertanya kepada diri saya sendiri dan juga kepada rakan-rakan kenalan yang faham tentang politik negara ini.
Kenapa Tunku Abdul Rahman Putra dan Tun Hussein Onn tidak sibuk bercakap politik apabila bersara walaupun mereka mempunyai ‘preferences’ mereka sendiri dalam politik ini. Adakah latar belakang dan cara mereka dibesarkan oleh keluarga mereka itu yang membezakan di antara dua orang pemimpin yang berbeza nilainya?
Mereka, seperti Tunku dan Hussein, meletakkan diri mereka lebih tinggi daripada mereka yang sedang berkuasa dan mereka lebih kepada menjadi seorang negarawan yang dihormati, tempat rujukan kepada mereka dalam generasi sekarang. Begitu juga kepada Menteri-Menteri kabinet yang bersara juga tidak mengambil tempat yang besar dalam ruang politik setelah mereka bersara.
Tan Sri Khir Johari tidak menyibuk dalam politik, Bahaman Shamsudin tidak sibuk bermain politik dan Tan Sri Samad Idris tidak bergiat bercakap dan terlibat dalam perkelahian politik setelah mereka bersara. Abdul Manan Othman tidak bercakap sedangkan semua mereka ini mempunyai pandangan dan ‘preferences’ mereka sendiri. Pendeknya mereka tahu membawa diri dan meletakan diri mereka di tempat yang sepatutnya mereka berada.
Begitu juga pimpinan dari kaum lain seperti Lee San Choon, Lee Kim Sai serta ramai lagi bekas-bekas pimpinan utama MCA dan juga Gerakan dan MIC yang lain. Apabila mereka bersara mereka mendiamkan diri dan hanya bercakap jika keadaan dan waktunya memaksa mereka untuk bercakap.
Sesungguhnya pimpinan seperti Tunku Abdul Rahman dan Hussein Onn dahulu, mereka meninggalkan jawatan mereka tanpa sebarang ‘outstanding issues’ untuk mereka. Mereka bersara dengan tangan yang bersih kerana mereka sesungguhnya pemimpin yang mempunyai kredibiliti yang tinggi dan tidak dapat didekati oleh pewaris-pewaris mereka selepas itu.
Keadaan sekarang sudah jauh berubah, Daim Zainudin dan Dr Mahathir, tidak dapat duduk diam dan di atas nama menyelamatkan negara mereka bercakap dan memainkan peranan untuk menentukan segala-galanya dalam politik UMNO dan BN sekarang ini. Mereka tidak senang hati jika pihak dan parti yang mereka rasakan tidak dapat memberikan perlindungan dan keuntungan berterusan kepada peribadi mereka.
Mereka menggunakan pengaruh mereka yang masih ada sedikit saki bakinya untuk berpolitik walaupun mereka tahu keadaan sekarang tidak seperti dahulu lagi. Walaupun secara peribadi mereka tidak ke hadapan tetapi mereka ke hadapan melalui proxy-proxy mereka selalunya melalui syarikat dan individu-individu tertentu. 
Kemunculan Halim Saad ke hadapan dengan tuntutan di mahkamah terhadap kerajaan ini melambangkan yang politik negara ini adalah berkisar kepada ‘dollars and cents’.
Dengan timbulnya isu Halim Saad ini ia memberikan kita makluman bahawa UMNO itu adalah sebuah pertubuhan konglomerat besar dengan menggunakan ahli-ahli dan pemimpin membiarkan keadaan ini berlaku. Bagi pihak Khazanah, mereka tidak mahu memenuhi perjanjian yang telah dipersetujui dengan Halim dengan menganggapkan semuanya itu adalah hak UMNO, sedangkan Halim yang semua tahu siapa di belakangnya itu pula, beranggapan yang semuanya itu hak peribadi mereka.
Pendeknya apa yang sedang kita saksikan ini adalah hasil dari laba perniagaan yang menggunakan UMNO itu sebagai landasan untuk mereka mendapatkan keuntungan peribadi mereka sahaja.
Di sinilah kita mendapatkan bukti bahawa ahli-ahli UMNO itu diminta terus bersatu mempertahankan parti itu untuk kepentingan mereka yang besar-besar di dalam parti itu. Ahli-ahli di bawah bergaduh sesama sendiri kononnya memperjuangkan negara, bangsa dan agamanya. Akhirnya tidak ada apa yang didapati oleh negara, bangsa dan agamanya.
Hanya mereka yang menjadi pimpinan besar mendapat laba besar, bukan sahaja untuk diri mereka tetapi juga untuk rakan-rakan kroni mereka dalam jumlah yang beratus billion ringgit masing-masing.
Ramai telah menyedari tentang isu ini, maka ramailah yang bertindak dan memberikan reaksi yang berlainan di antara mereka. Ada yang bertukar parti, ada yang menyepi dan ada yang terus mengkririk dari dalam sehingga hari ini. Hanya mereka yang masih terpedaya dengan dakyah yang UMNO itu adalah parti yang berjuang untuk agama, bangsa dan agama sahaja yang masih kekal di dalamnya.
Di dalam PRU 13 yang baru selesai ini BN sepatutnya sudah kalah tetapi parti itu masih selamat kerana kesilapan pihak Pakatan Rakyat yang melakukan kesalahan moral dan politik pada saat-saat akhir sebelum pilihanraya itu.
Dari pandangan sesetengah pihak PR telah kehilangan peluang untuk memenangi sekurang-kurangnya 28 kerusi parlimen kerana kesilapan atau kesalahan sendiri yang ‘unnecessary’ itu. Keghairahan yang keterlaluan pihak PR telah memberikan kemenangan kepada UMNO dan BN yang semasa itu sudah begitu defensif dan dalam ketakutan.
Apakah hikmah di sebalik UMNO yang masih memenangi PRU yang lalu itu? Di sebaliknya apakah hikmah di sebalik kekalahan yang dialami oleh Pakatan Rakyat itu?
Hikmahnya hanya diketahui oleh sesiapa yang mengambil berat untuk melakukan ‘soul searching’ yang intensif dan menerima keputusan dengan kesyukuran kerana hikmah yang diperolehi itu. http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Tiada ulasan: