Rabu, 19 Jun 2013

Setuju cadangan Teng

Hambali Akram,

Saya amat menyokong cadangan Dato' Teng Chang Khim, Exco Kerajaan Tempatan, Kajian & Penyelidikan supaya diwujudkan pengasingan rumah urut antara lelaki dan wanita. Cadangan ini sebagai salah satu usaha kerajaan negeri Selangor membanteras kegiatan rumah urut yang turut menjalankan kegiatan pelacuran.

Cadangan pengasingan antara wanita dan lelaki ini sebenarnya bukanlah sesuatu yang baharu. Sebelum ini telah wujud pengasingan gerabak komuter antara lelaki dan wanita demi mengelakkan gangguan lelaki terhadap wanita.

Jauh sebelum itu, di Kelantan telah wujud beberapa dasar seperti pengasingan kaunter pembayaran lelaki dan wanita. Di samping itu terdapat juga larangan tukang  gunting wanita menggunting rambut lelaki.

Hakikatnya, cadangan ini wajar mendapat sokongan dan bantuan daripada semua pihak. Hal ini kerana, bagi menjamin kejayaan penuh, cadangan ini turut membabitkan penguatkuasa daripada negeri dan pusat. Jika hanya satu pihak sahaja, dibimbangi cadangan ini tidak mencapai tahap 100 peratus. Namun, kerajaan negeri perlu melakasanakannya mengikut kadar bidang kuasa yang ada di tangan mereka. Jika tidak dipecahkan ruyung, masakan dapat sagunya.

Tiada ulasan: