Rabu, 26 Jun 2013

Bila 6 masuk untuk ruang yang hanya ada 5?

Harakahdaily,


KUALA LUMPUR: Jawatan tertinggi dalam kepimpimpinan Umno ada lima sahaja iaitu presiden, timbalan presiden dan tiga naib presiden, oleh itu kekecohan bakal berlaku apabila enam orang yang ingin mengisinya.

Namun, angin bertiup kencang di dalam Umno sekarang bahawa presidennya Datuk Seri Najib Razak telah mendapat sokongan bersyarat Tun Dr Mahathir Mohamad iaitu anaknya Datuk Mukhriz mesti menjadi naib presiden parti itu.

Semalam sumber Umno memberitahu,  untuk memberikan respon balas kepada ahli parlimen Kulai Liew Chin Tong di Malaysiakini yang menyatakan bahawa Mahathir sedang mengorak langkah membawa Mukhriz ke persada naib presiden.

Dan yang bakal menjadi mangsa antara tiga naib presiden sekarang adalah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Dalam Negeri.

Ini kerana, menurut Liew, Zahid tidak berada dalam ‘senarai baik’ kepada Mahathir.

“Liew betul separuh sahaja. Beliau terlupa melihat mengapa Zahid begitu keras apabila menjadi Menteri Dalam Negeri. Zahid sedang ‘audition’ untuk jawatan timbalan presiden dan dia sedang menunggu reaksi ahli-ahli Umno.

"Antara tiga naib presiden, sebenarnya yang paling lemah sokongan ialah (Datuk Seri) Hishamuddin (Hussein), bukannya Zahid.

"Cuma seperti yang saya bagitahu dulu, ada lima tempat untuk enam orang dengan kemasukan Mukhriz.

"Dalamnya ada seorang dari Kedah (Mukhriz), dua dari Johor (Muhyiddin dan Hishamuddin), seorang dari Sabah (Datuk Seri Shafie Apdal) dan seorang dari Perak (Zahid), jadi seorang dari Johor kena dikambing hitamkan untuk memenuhi kemasukan Mukhriz,” kata sumber Umno kepada Harakahdaily.

Sumber Umno itu turut berkata beliau mendapat maklumat bahawa Muhyiddin tidak berani untuk mencabar Najib pada pemilihan parti Umno kali ini.

(Antara Zahid dan Muhyidin...siapa timbul dalam perhimpunan kali ini)

“Dengar kata Muhyiddin tak berani cabar setelah Mahathir tidak mahu bersamanya. Namun penyokong Muhyiddin sangat tidak gembira dengan keputusan tersebut.

"Ketika PRU13, Muhyiddin juga tidak pernah dilibatkan dalam bilik perang Najib yang diketuai (Datuk Seri) Jamaluddin Jarjis – ini menyebabkan para penyokong Muhyiddin merasakan Najib patut dipersalahkan sepenuhnya dalam keputusan PRU13 yang semakin merosot bagi BN.

"Lebih-lebih lagi, semua calon yang kononnya winnable bagi Najib – iaitu setiausaha-setiausaha beliau hampir tewas kesemuanya. Muhyiddin dikatakan tidak mempunyai sebarang kuasa untuk menentukan calon-calon pilihanraya.

"Perkara yang paling biadap bagi penyokong Muhyiddin ialah kuasa JJ (Jamaluddin) dilihat melebihi Muhyiddin dalam hal kempen pilihanraya,” kata sumber Umno itu lagi.

(Mukhris....anak bapak)

Namun, sumber Umno itu tetap berpendirian bahawa Muhyiddin sepatutnya mencabar Najib kerana ini masa terbaiknya dan saat Najib paling lemah bersama isterinya Datin Seri Rosmah Mansor.

“Muhyiddin dikatakan sedang melobi untuk mendapatkan kata putus Najib dan pewakilan Umno untuk kedua-dua jawatan teratas tidak dipertandingkan sebagai jalan keluar.

"Sesiapa yang melanggar arahan tersebut akan dikira khianat untuk memaksa Hishamuddin, Zahid, Shafie dan Mukhriz untuk berlawan sesama sendiri dan memilih salah seorang daripada mereka menjadi mangsa.

"Akan tetapi, saya nak bagitahu Muhyiddin, berhentilah ke arah jalan ini, kerana akhirnya pembelotan akan berlaku dan Tan Sri yang bakal terkorban mengejut,” ujar sumber Umno sebelum menamatkan perbualannya.

Mahathir sebelum ini sudah menukar pendiriannya dan menyaran agar kedua-dua jawatan teratas untuk tidak dipertandingkan. Ini bermaksud Mahathir sudah mempunyai sasaran naib presiden mana yang perlu diturunkan untuk membolehkan anaknya menang selesa.

Antara Zahid, Hishamuddin dan Shafie, siapakah pilihan Mahathir? Apakah betul kata Liew, Zahid akan dikorbankan atau sumber Umno yang berkata Muhyiddin yang akhirnya terkorban?

Tiada ulasan: