Sabtu, 11 Mei 2013

SAMM anjur ‘Rapat Umum Perdana Selamatkan Demokrasi’ 13 Mei di KLSCAH

Ruqayya Rahman

SAMM

KUALA LUMPUR  : Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menyeru orang ramai untuk hadir ke ‘Rapat Umum Perdana Selamatkan Demokrasi’ bertempat di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, pada 13 Mei ini.

Program yang bermula jam 8 Malam dianjurkan dengan kerjasama fron Mahasiswa SAMM merupakan langkah pertama anak muda meraikan 13 Mei sebagai Hari Bangsa Malaysia.

Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan berkata, rapat umum perdana itu diadakan bertepatan dengan situasi dan mood rakyat yang bangkit sekaligus melenyapkan cubaan jahat menjadikan negara tidak harmoni.

“13 Mei diiktiraf sebagai hari penyatuan rakyat Malaysia bakal merungkai sentimen perkauman yang telah dimainkan oleh pihak rasis untuk menutup penafian demokrasi rakyat Malaysia dalam tragedi Black505.

“Menakut-nakutkan, memeras ugut dan amalan ‘pecah-perintah’ legasi penjajah diteruskan kerajaan Umno-BN. Selagi rakyat berjaya dipecah-belahkan, selagi itu cengkaman penjajah era baru tidak berganjak,

“Namun hari ini suasana jauh berbeza. Rakyat sudah berani dan bersatu melawan penafian demokrasi,” kata Edy sambil menggalakkan hadirin memakai pakaian hitam bagi meneruskan momentum himpunan Black505.

Antara barisan pemidato ialah Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said, dua Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar dan Tian Chua, ahli parlimen Subang Sivarasa Rasiah, Profesor  Aziz Bari dan Datuk Thamrin Ghaffar.

Turut hadir penulis Hishamuddin Rais, ahli jawatankuasa pemandu Bersih, Maria Chin Abdullah, penyelaras Asalkan Bukan Umno (ABU) Haris Ibrahim dan wakil Mahasiswa seperti Safwan Anang, Adam Adli, KS Bawani dan KC Heng.

Tiada ulasan: