Sabtu, 18 Mei 2013

Pengajaran untuk BN Selangor

NURULFATIHA MUAH

Abu Hassan Omar
Abu Hassan Omar
 
SHAH ALAM – Ketiadaan pemimpin dari Selangor menjadi menteri penuh dalam barisan Kabinet baru akibat kemerosotan prestasi BN di negeri itu pada PRU13 lalu menjadi iktibar kepada mereka.

Yang Dipertua Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) Selangor, Tan Sri Abu Hassan Omar berkata, keadaan itu berlaku memandangkan BN hanya menang lima daripada 22 kerusi Parlimen di Selangor melibatkan Sabak Bernam, Hulu Selangor, Tanjong Karang, Sungai Besar dan Kuala Selangor.

Katanya, tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membariskan ramai pemimpin negeri lain yang memenangi lebih banyak kerusi Parlimen dalam kabinet baru dilihat mempunyai kewajarannya.

“Jadi sudah pasti Perdana Menteri mengkaji keputusan Parlimen bagi negeri-negeri lain. Ini satu pengajaran kepada BN. Jika lebih ramai (ahli Parlimen BN yang menang), lebih ramai perwakilan dari Selangor,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai ketiadaan wakil dari Selangor  yang menjadi menteri penuh dalam barisan kabinet diumumkan Najib Rabu lalu.

Di Selangor, barisan tersebut hanya diwakili Datuk Noriah Kasnon selaku Timbalan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi serta P Kamalanathan sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi.

Bagaimanapun, Datuk Seri Noh Omar yang sebelum ini menjawat jawatan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani tidak tersenarai.

Dalam pada itu, Abu Hassan berharap agar kerajaan negeri pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bekerjasama dengan Kerajaan Pusat untuk meneruskan pembangunan di negeri itu terutama melibatkan isu air dan infrastruktur.

“Ia termasuk juga dengan apa juga aku janji yang diberikan kerajaan BN terhadap kemajuan di Selangor.

“Kerajaan negeri hendaklah beri kerjasama sepenuhnya seperti mana ditunjukkan oleh Kerajaan Kelantan melalui Menteri Besarnya, Datuk Ahmad Yakob,” katanya.

Mengulas mengenai pengguguran Noh daripada barisan Kabinet baru, Abu Hassan yang juga Menteri Besar Selangor ke-12 berkata, Najib mempunyai hak untuk melantik atau menggugurkan sesiapa dalam barisan itu.

“Dari segi jawatan Pengerusi Perhubungan (BN Selangor), kita serahkan kepada kebijaksanaan beliau (Najib). Mubarak sedia memberikan pandangan jika diperlukan,” katanya.

Tiada ulasan: