MIC terselamat daripada pertarungan sengit pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) apabila berjaya merangkul empat kerusivParlimen dan lima kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam.
  
Presiden MIC Datuk Seri G. Palanivel mengetuai cabaran MIC dalam sembilanvkerusi yang ditandingi dengan memenangi kerusi Parlimen Cameron Highlands,vtimbalannya Datuk Seri Dr S. Subramaniam (Segamat), naib presiden Datuk M.vSaravanan (Tapah) dan penyelaras sayap Putera MIC, P. Kamalanathan bagi kerusivParlimen Hulu Selangor.
  
Barisan pemimpin parti pusat itu yang tersingkir ialah naib presiden yangvjuga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk S.K Devamany (SungaivSiput), setiausaha agung Datuk S. Murugesan (Kota Raja, Selangor) dan ketuavpenerangan pusat V.S. Mogan bagi kerusi Parlimen Telok Kemang di NegerivSembilan.
  
Selain itu, Prakash Rao dan ahli jawatankuasa kerja pusat, A.Sakthivel turutvmengalami kekecewaan masing-masing di kerusi Parlimen Subang dan Kapar, kedua-duanya di Selangor.
  
Pada pilihan raya umum kali ini, MIC bertanding sembilan kerusi Parlimen dan 18 kerusi DUN.
  
Pada PRU 2008, MIC mengalami kekalahan teruk apabila hanya berjaya memenangi tiga daripada sembilan kerusi Parlimen dan tujuh daripada 19 kerusi DUN yang ditandingi.
  
Bagi kerusi DUN kali ini, lima calon parti terbesar kaum India itu berjaya melepasi saingan dengan tiga kerusi di Johor dan masing-masing satu di Melaka dan Negeri Sembilan.
  
Lima calon yang menang ialah M. Asojan (Gambir), R. Vidyanathan (Kahang) dan Raven Kumar Krishnasamy (Tenggaroh), kesemuanya di Johor, M. S. Mahadevan Sanacy (Gadek) di Melaka dan L. Manickam (Jeram Padang) di Negeri Sembilan.
  
Seramai 13 calon yang terkandas dalam pertarungan kerusi DUN ialah penyandang kerusi Lunas S. Ananthan dan M.L. Maran (Bukit Selambau), kedua-duanya di Kedah; M. Karuppanan (Bagan Dalam), L. Krishnan (penyandang kerusi DUN Perai), kedua-dua di Pulau Pinang, C. Sivarraj (Buntong), S. Mokan (Jelapang), R. Supramaniam (Hutan Melintang), kesemuanya di Perak.
  
Kerusi DUN di Selangor, K. Parthiban (Ijok), N. Rawisandran (Batu Caves) dan Ketua Pemuda MIC, T. Mohan (Seri Andalas), R. Goonasakaren (Sabai) di Pahang, Dr P. Thanaletchumy (Port Dickson) Negeri Sembilan dan M. Soorianarayanan di DUN Puteri Wangsa di Johor.
  
Palanivel, 67, yang mengambil alih pucuk pimpinan parti daripada Datuk Seri S. Samy Vellu pada 2009, bagaimanapun tidak mendapat kemenangan mudah apabila memperoleh majoriti tipis 462 undi terhadap pencabar utama, M. Manogaran, 53, bekas ahli Parlimen Teluk Intan dari parti DAP.
  
Dr Subramaniam pula mengalahkan calon PKR Datuk Chua Jui Meng manakala Saravanan mempertahankan kerusi Parlimen Tapah dengan majoriti 7,927 undi dalam pertarungan empat penjuru menentang calon bebas Ridzuan Bani, K. Vasantha Kumar dari PKR dan calon Berjasa, Shaharuzzaman Bistamam.
  
Kamalanathan pula berjaya mengekalkan kerusinya dengan majoriti 3,414 undi dalam pertandingan empat penjuru menentang calon PKR, Khalid Jaafar dan dua calon bebas Datuk Dr R.Santhara Kumar dan Radzali Mokhtar.- Bernama