Jumaat, 24 Mei 2013

KJ jawab tuduhan The Economist

Wartawan Sinar Harian

Khairy Jamaluddin
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin
 
Berikut adalah surat terbuka Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaludin kepada sebuah media  antarabangsa, The Economist bagi pihak kerajaan Malaysia bagi memberikan maklum balas berhubung liputan berita media terbabit pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

TUAN - Pilihan raya umum Malaysia telah berlangsung aman dengan catatan keluar mengundi terbesar pernah dicatatkan dalam sejarah negara ini.

Proses pilihan raya ini turut dipantau oleh badan bukan kerajaan (NGO) bebas yang telah menggesa semua pihak untuk menerima keputusan lalu.

Namun, berbeza dengan laporan anda yang bertajuk("Tawdry victory",  11 May 2013) dan tuduhan oleh pemimpin pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, sehingga kini tidak satu pun bukti untuk menyokong apa-apa tuntutan penipuan pilihan raya atau luar aturan.

Dakwaan yang mengatakan terdapat warga asing yang telah dibayar sebagai "pengundi hantu" telah dibuktikan palsu apabila tidak ada satu pun kes yang direkodkan pada hari mengundi.

Semua kertas undi telah disemak dan dikira di hadapan wakil-wakil dari semua parti yang bertanding. Jika terdapat mana-mana bukti penipuan, pihak kerajaan menggalakkan parti yang berkaitan untuk memfailkan petisyen di mahkamah bagi membolehkan proses pengadilan dilakukan.

Bagaimanapun, Anwar menolak untuk menerima keputusan pilihan raya kerana mempunyai cita-cita peribadi sepanjang hayat beliau untuk menjadi Perdana Menteri.

Timbalan Presiden parti beliau sendiri dan rakan-rakan perundangan beliau turut telah menggesa beliau menerima keputusan itu.

Mereka telahpun mengangkat sumpah jawatan sebagai ketua-ketua kerajaan negeri di mana mereka menang.

Sementara itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah tampil ke hadapan untuk perdamaian nasional.

Beliau akan mengutamakan pembaharuan utama yang dijanjikan sebelum pilihan raya untuk memastikan Malaysia menjadi negara dibangunkan menjelang 2020 seiring dengan amalan demokrasi matang dan liberal.

Khairy Jamaluddin
Menteri Belia dan Sukan
Putrajaya, Malaysia

Nota : The Economist merupakan media mingguan berbahasa Inggeris yang menerbitkan laporan mengenai hal ehwal antarabangsa yang memberi tumpuan kepada berita politik antarabangsa dan berita perniagaan dan pendapat dan dimiliki oleh akhbar The Economist Ltd yang beribupejabat di London.

Tiada ulasan: