Khamis, 2 Mei 2013

Khalid mampu jaga diri

Wartawan Sinar Harian

Shahrir Abdul Samad
Shahrir Abdul Samad
 
JOHOR BAHRU - Air dicincang tidak akan putus perumpamaan sesuai untuk dua ahli politik terkemuka tanah air yang menjadi 'musuh' politik meskipun memiliki pertalian kekeluargaan yang sangat rapat.

Mereka ialah calon Parlimen Johor Bahru, Tan Sri Shahrir Abdul Samad dan adik beliau, Khalid, calon Parlimen Shah Alam.

Perbezaan fahaman politik antara kedua- duanya jelas berdasarkan kedudukan Shahrir sebagai orang kuat Barisan Nasional (BN), sementara Khalid berjuang dengan parti Pas.

Shahrir satu nama yang tidak asing dalam kalangan pimpinan BN-Umno kerana pelbagai jasa sudah dicurahkan meliputi soal politik semasa, ekonomi, sosial dan pembangunan negara.

Beliau pertama kali menang pada Pilihan Raya Umum (PRU) bagi kerusi Parlimen Johor Bahru pada 1978 dan pernah menjawat pelbagai jawatan di dalam Kabinet.

Pada PRU12, nama Shahrir melonjak dan dikenali umum hasil kemenangan bergaya bagi kerusi Parlimen Johor Bahru dengan meraih majoriti 25,349 undi menewaskan calon lawan.

Sementara Khalid merupakan Timbalan Pesuruhjaya II Pas Selangor.

Menyertai Pas pada 1983, Khalid pernah gagal dalam pilihan raya di Kuala Krai, Arau, Sri Gading dan Shah Alam.

Namun pada PRU12, Khalid menang di Parlimen Shah Alam menumpaskan penyandang, Datuk Aziz Shamsuddin dari BN dengan majoriti 9,314 undi.

Kini, PRU13 sekali lagi menjadi ‘medan’ kepada adik beradik ini untuk terus menang kerusi yang disandang pada pilihan raya umum lalu.

Shahrir bakal berdepan cabaran calon PKR, Jeneral (B) Tan Sri Md Hashim Hussein, manakala Khalid menerima tentangan bekas ahli PKR, Zulkifli Noordin.

Katanya, pertembungan dua ‘Tan Sri’ bagi merebut kerusi Parlimen Johor Bahru tidak ‘sepanas’ pertandingan antara Khalid- Zulkifli di Shah Alam.

Ketika ditanya mengenai adiknya Khalid yang akan menentang bekas Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Shahrir memilih untuk tidak memberi komen lanjut.

Lebih beri tumpuan kepada kemenangan BN di Parlimen Johor Bahru, beliau sekadar mahu adiknya lebih berfikir mengenai soal perjuangan bersama Pas selain berharap Khalid mampu menjaga diri sendiri.

Meskipun begitu, ia jelas menunjukkan jurang akibat perbezaan ideologi tidak mampu untuk memisahkan dua individu yang memiliki pertalian darah daging ini.

Tiada ulasan: