Isnin, 27 Mei 2013

Empat lagi didakwa kes himpunan 'Black 505'



 
Empat pemimpin Pakatan, dua di Perak dan masing-masing satu di Negeri Sembilan dan Pulau Pinang, didakwa di mahkamah mengikut Akta Perhimpunan Aman 2012 berhubung dakwaan penglibatan mereka dalam perhimpunan 'Blackout 505'.

Setiausaha Pakatan negeri Ong Eu Leong yang didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth mengaku tidak bersalah mengikut Seksyen 9 (1) akta berkenaan kerana didakwa gagal memaklumkan polis dalam tempoh 10 hari sebelum menganjurkan perhimpunan di Batu Kawan pada 11 Mei.

Si Mahkamah Sesyen Ipoh, MP DAP Ipoh Timor Thomas Su juga mengaku tidak bersalah apabila pendakwaan sama dibacakan ke atasnya behrubung perhimpunan di Dewan Wisma Chin Woo, Ipoh pada 9 Mei.

Sementara itu, pemimpin PKR Perak Mohammad Anuar Zakaria juga didakwa mengikut sama berhubung satu lagi perhimpunan di Ipoh pada 11 Mei.

Di Negeri Sembilan, ketua AMK negeri Nazree Yunus didakwa di Mahkamah Sesyen Seremban mengikut peruntukan sama berhuung perhimpunan di Seremban pada 17 Mei.

Nazree, seperti juga tiga yang lain, meminta dibicarakan atas dakwaan tersebut.

Dalam kes Su dan Anuar, mahkamah menetapkan jaminan sebanyak RM4,000 untuk setiap tertuduh, dengan seorang penjamin, dan menetapkan 19 Julai untuk sebutan kes.

Di Mahkamah Sesyen Butterworh, Hakim Meor Sulaiman Ahmad Tarmizi menetapkan tarikh 27 Jun untuk sebutan kes.

Timbalan pendakwa raya Amer Hamzah Othman sebelum itu memohon agar mahkamah menetapkan jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin.

Ia dibantah peguam Ong, RSN Rayer yang berkata tiada peruntukan untuk mengenakan jaminan ke atas anak guamnya itu, memandangkan Ong diminta hadir ke mahkamah dan bukannya ditahan.

Katanya, Ong telahpun memenuhi permintaan tersebut dengan hadir ke mahkamah hari ini.

Ong diwakili enam lagi peguam, Ong Chin Wen, N Murali, Murali Ram, Lim Boon Beng, Jason Khor dan Ong Yiu Shin.

Tiada ulasan: