Jumaat, 3 Ogos 2012

Wartawan dipaksa padam gambar polis

KL TODAY

 


Jurugambar akhbar The Star, P Puspanathan berkata, polis memaksa beliau memadam gambar anggota itu sedang memukul orang ramai pada perhimpunan Bersih 3.0, 28 April lalu.Menurutnya, ketika bertugas di Masjid Jamek petang itu, beliau melihat polis berpakaian uniform memukul orang awam yang memakai baju kuning Bersih.

“Ketika sedang merakam tindakan ganas itu, polis mengepung dan mengarahkan supaya memadam semua gambar yang diambil.

“Saya beritahu, saya petugas media dan menunjukkan kad media kepada polis berkenaan, tetapi mereka tidak mempedulikannya. Malah polis itu juga mahu merampas kamera saya,” katanya.

Puspanathan berkata, beliau berkeras tidak mahu menyerahkan kameranya dan terpaksa memadamkan gambar kekejaman polis.

“Saya terlalu takut bila dikelilingi polis. Pada ketika itu, mereka sedang memukul orang ramai dan mungkin mereka juga akan memukul saya,” jelas beliau.

Puspanathan tampil sebagai saksi ke-20 pada sidang ke-9 pendengaran awam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), semalam.

Ketika ditanya adakah mengambil gambar ketika sesuatu acara berlangsung merupakan jenayah, beliau berkata, sepanjang 10 tahun menjadi jurugambar, beliau tidak pernah merasakan tindakannya itu salah.

“Saya banyak kali membuat liputan perhimpunan termasuk Bersih 3.0. Tetapi saya tak pernah berhadapan situasi seperti ini,” katanya.

Beliau percaya tindakan polis itu bertujuan memadamkan bukti keganasan terhadap orang awam.

Panel juga  diberitahu, polis melepaskan gas pemedih mata ketika orang ramai di sekitar Masjid Jamek mahu meninggalkan perhimpunan Bersih 3.0, 28 April lalu.

Saksi ke 21, Hee Jen Wei, 25, berkata, keadaan di kawasan tersebut bertukar kelam kabut sebaik gas pemedih mata dilepaskan sekitar jam 3.00 petang.

“Orang ramai mulai panik. Mereka lari bertempiaran hingga menyebabkan kawasan itu sesak,” kata anak kelahiran Kuantan itu lagi.

Menurut Jen Wei, selepas menyaksikan keadaan tidak terkawal, beliau memutuskan untuk pulang ke hotel di sekitar Masjid Jamek.

Jen Wei berkata, beliau dan seorang rakan telah pergi ke kafeteria hotel berkenaan untuk berehat dan minum petang.

“Tiga puluh minit kemudian, sekumpulan polis menyerbu kafeteria itu dan menjerit ‘You ikut saya’. Saya tanya apa kesalahan saya.

“Polis tersebut menjerit lagi ‘You ikut saya! Pada ketika itu, kami memakai baju T Bersih 3.0. Mereka tidak menjawab soalan saya sebaliknya bertindak kasar,” katanya pada sidang ke-9 semalam.

Sidang itu dipengerusikan Naib Pengerusi Suhakam, Datuk Lake Tee dan dibantu Pesuruhjaya Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid dan Detta Samen.

Turut dipanggil sebagai pemerhati, wakil dari Majlis Peguam dan polis.

Tiada ulasan: