Jumaat, 17 Ogos 2012

Malaysia mungkin mengalami ekonomi dwi-kelajuan, kata penganalisis


 
KUALA LUMPUR - Menghairankan suku kedua kukuh bagi pertumbuhan ekonomi Malaysia walaupun eksport yang lemah sebahagian besarnya disebabkan kepada penimbal projek pembinaan yang berterusan dan peningkatan perbelanjaan disebabkan oleh kenaikan gaji penjawat awam dan pemberian wang tunai dari kerajaan, kata pakar ekonomi, boleh menunjukkan kepada pertumbuhan tidak sekata pada bulan-bulan akan datang.

Prestasi baik Produk Dalam Negera Kasar (KDNK) iaitu pertumbuhan sebanyak 5.4 peratus berbanding ekonomi didorong oleh faktor luaran seperti Singapura yang meningkat hanya pada1.9 peratus pada suku kedua kerana ketidaktentuan global terus menekan permintaan dalam ekonomi Barat.

Manakala pertumbuhan permintaan domestik di negara ini dipercepatkan kepada 13.8 peratus pada suku kedua daripada 9.7 peratus pada suku pertama, eksport bersih merosot sebanyak 36.2 peratus dalam tempoh yang sama.

“Ekonomi menunjukkan trend mencapah antara domestik dan sektor luar, “kata ketua ekonomi Maybank Investment Bank, Suhaimi Ilias.

Beliau menyatakan bahawa petunjuk utama untuk sektor pembuatan adalah “tidak baik”, merupakan satu tanda cerita bahawa pengeluar tidak mempertingkatkan pengeluaran.

Suhaimi berkata walaupun kerajaan mahu mengimbangkan semula ekonomi menjadi lebih dipacu oleh pertumbuhan domestik, masih penting untuk menjaga dan memanfaatkan peluang pertumbuhan di luar negara.

“Kita berada dalam kedudukan yang baik untuk mendapat manfaat daripada regionalisasi dan globalisasi,” katanya. “Terdapat satu kelebihan untuk menjaga pintu terbuka dan kita boleh memiliki kebaikan kedua-dua dunia.”

Pakar ekonomi itu menambah bahawa sama ada Malaysia telah Berjaya melompat kepada ekonomi yang didorong oleh domestik juga bergantung kepada sama ada ia boleh mencapai cita-cita menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi.

Ketua ekonomi RAM Ratings,Yeah Kim Leng berkata pertumbuhan penggunaan domestik boleh terus asalkan tidak ada kejutan besar kepada pasaran pekerjaan atau apa-apa pembetulan mendadak harga aset yang cenderung untuk membawa kesan kekayaan dan menggalakkan perbelanjaan.

“Pengguna kami akan terus berbelanja walaupun sentimen pengguna telah meningkat lebih rendah,” katanya.

Citi Research berkata dalam satu laporan bahawa sokongan padu yang diberikan oleh permintaan dalam negeri, disokong oleh aktiviti-aktiviti di kedua-dua sektor awam dan swasta telah memastikan pertumbuhan yang lebih tinggi di tengah-tengah persekitaran global yang mencabar.

“Arah aliran ini dijangka dapat dikekalkan pada masa hadapan, walaupun risiko yang berpunca daripada perkembangan luaran kekal,” kata Citi.

Sementara UOB menaik taraf ramalan bagi pertumbuhan ekonomi Malaysia ke lima peratus daripada 4.3 peratus terima kasih kepada prestasi “luar biasa” suku kedua.

“Bagaimanapun, risiko kelemahan global yang berterusan pada 2013 dan kesan asas yang tinggi melemahkan kadar pertumbuhan tahun depan,” kata UOB dalam satu laporan.

Kerajaan telah menaikkan gaji kakitangan awam sehingga 13 peratus pada Mac lepas yang memberi kesan kepada kira-kira 1.4 juta pekerja sektor awam.

Kos sara hidup bulanan juga meningkat sebanyak RM50.

Beberapa projek pembinaan yang besar juga sedang giat dijalankan termasuk saluran paip gas Sabah-Sarawak bernilai RM4.6 bilion, Jambatan Pulau Pinang kedua bernilai RM4.5 bilion, projek penyambungan LRT, RM7.7 bilion dan loji janakuasa Janamanjung  bernilai RM5 bilion.

Lebih banyak projek mega berada di peringkat awal mereka yang boleh meningkatkan lagi sektor pembinaan pada bulan-bulan akan datang termasuk MRT Lembah Klang baru dianggarkan menelan belanja sekurang-kurangnya RM20 bilion, kereta api kelajuan tinggi yang dicadangkan pautan ke Singapura dan RAPID kompleks petrokimia di selatan Johor yang diterajui oleh Petronas bernilai RM60 bilion.

Tiada ulasan: