Rabu, 26 Oktober 2011

SRC komited perjuang kebebasan dan keadilan Selesai menyerahkan memorandum, Presiden SRC menegaskan: “We already submitted the memorandum by hand to

azmi

Selesai menyerahkan memorandum, Presiden SRC menegaskan:
“We already submitted the memorandum by hand to YB. Dato’ Seri Hishamuddin. We will follow up this issue... This is our first memorandum... If there is no further action taken by them, we will fight till the end...”


Pada 21 Oktober yang lalu, dengan mengadakan suatu pertemuan dengan pihak pentadbiran UIAM bagi mendapatkan penjelasan berkenaan isu Prof. Aziz Bari, Presiden SRC, mewakili suara mahasiswa UIAM tetap tegas dengan pendirian bahawa peristiwa tersebut telah mencabuli hak kebebasan bersuara (freedom of speech) dan kebebasan akademik (freedom of academic).

Dalam pertemuan pada hari itu, beliau menuntut beberapa perkara antaranya mendesak pihak UIAM menarik semula penggantungan terhadap Prof. Aziz Bari dan diadakan perbicaraan terbuka (public hearing). Alhamdulillah, pada 24 Oktober yang lalu, UIAM menarik semula penggantungan tersebut.

Namun, meyakini bahawa penarikan semula penggantungan tersebut, bukanlah bermakna kes tersebut telah selesai, kerana Prof. Aziz Bari masih perlu melalui proses siasatan dan perbicaraan serta akan berhadapan dengan pelbagai kemungkinan tindakan dan hukuman.
Semalam, 25 Oktober, Presiden SRC sekali lagi mengetuai delegasi pimpinan-pimpinan mahasiswa UIAM, terus membuat desakan dengan bertindak menyerahkan memorandum kepada YB Dato’ Seri Hishamuddin.

Antara yang terkandung dalam memorandum tersebut ialah untuk mendesak Kerajaan Malaysia agar:

  1. Memberi kebebasan intelek kepada ahli akademik dalam menyuarakan pendapat.
  2. Setiap ahli dalam bidang masing-masing diberi hak untuk megeluarkan pandangan seiring dengan ilmu yang dimiliki dalam bidang mereka.
  3. Membatalkan siasatan ke atas Prof. Aziz Bari kerana beliau dalam kes ini, menjadi mangsa akibat kebebasan akademik yang disekat.

Tiada ulasan: