Rabu, 26 Oktober 2011

Nyalaan lilin, protes senyap tuntut kebebasan akademik

Abdul Rahim Sabri

Sekumpulan mahasiswa berhimpun di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) di Gombak malam tadi bagi menuntut kebebasan akademik ekoran tindakan universiti itu terhadap pensyarahnya Prof Dr Abdul Aziz Bari.

Walaupun hasrat awal untuk mengadakan demonstrasi, akhirnya kira-kira 50 aktivis Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) menukar rancangan dengan mengadakan protes secara senyap.

iiu student vigil 251011 07Mereka mula berhimpun pada jam 8.35 malam, di perkarangan masjid kampus berkenaan, dengan menyalakan lilin dan mengangkat beberapa poster antaranya tertulis "Mahasiswa tuntut kebebasan akademik" dan "Bebaskan universiti dari cengkaman politik".

Selepas setengah jam berhimpun, mereka cuba berarak ke sebuah dewan di mana Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menyampaikan ucapan penutupan dalam majlis debat di situ.

Hishammuddin menggantikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang pada awalnya dijadualkan berbuat demikian.

Belum sempat bergerak jauh seorang pegawai dari pejabat rektor UIA, bertemu dengan mereka dan tidak membenarkan kumpulan tersebut mengambil tindakan itu.

Curi perhatian

Bagaimanapun selepas perbincangan selama 15 minit, mereka hanya dibenarkan berarak separuh perjalanan ke dewan berkenaan - yang terletak kira-kira 200 meter dari masjid berkenaan.

Berarak dalam diam, mereka sekadar mampu mengangkat poster sambil beberapa pengawal keselamatan turut bersama-sama memantau perarakan tersebut.

iiu student vigil 251011 05Sebelum itu, Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UIA Mohd Iqbal Abdul Wahab berjaya menyerahkan memorandum kepada Hishammuddin di dewan berkenaan.

Jurucakap SMM Mohd Zaky Sukery memberitahu pemberita terdapat dua tuntutan utama dalam memorandum tersebut, iaitu mendesak kebebasan akademik diberikan kepada ahli akademik dan mendesak agar siasatan terhadap Abdul dihentikan tanpa syarat.

Abdul Aziz digantung tugasnya berhubung kenyataannya terhadap titah Sultan Selangor mengenai isu pemeriksaan Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) di Petaling Jaya.
Bagaimanapun, UIA menarik balik penggantungan itu.

Belum cukup berhimpun di situ, kira-kira jam 9.45 malam, kumpulan itu kemudiannya berarak secara aman ke pintu masuk kampus berkenaan dan hanya menunjukkan poster kepada orang yang keluar dari universiti berkenaan.

Tindakan itu mencuri perhatian pelawat dan mahasiswa yang lain yang berada di kampus berkenaan.

Tiada ulasan: