Ahad, 1 Mei 2011

Umno terdesak dengan sokongan pengundi Cina

Rizal Tahir

TUMPAT: Usaha Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk bertemu dengan komuniti Cina di negara ini di samping tidak sabar untuk bertemu rakan sejawatnya dari China membuktikan usaha terdesak BN untuk mendapatkan sokongan kaum tersebut di negara ini.

Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin (gambar) berkata usaha itu tiada lain bertujuan untuk memberikan satu signal kepada masyarakat Cina di negara ini mereka mesra masyarakat Cina sehingga memberi liputan khas berhubung kedatangan Perdana Menteri itu.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung perkara itu selepas menziarahi adik Ahmad Izamuddin Mohammad, 19 yang terkena tembakan Unit Pencegah Penyeludupan baru-baru ini di perkarangan Hospital Daerah Tumpat.

Ketika Najib berusaha mendekati masyarakat Cina selepas kemenangan bergaya DAP di Sarawak, mesej berbeza dihantar oleh media Umno, Utusan Malaysia kepada masyarakat Cina di negara ini.

Oleh kerana terlalu ghairah untuk menyambut kedatangan Perdana Menteri China ke Malaysia, pentadbiran Najib ditempelak dengan terjemahan banner yang menyambut kedatangan PM China itu apabila ia dibuat dengan semberono sahaja.

Najib terpaksa memohon maaf kepada PM China ekoran kesilapan yang tidak sepatutnya berlaku itu.

Selain Najib, timbalan beliau, Tan Seri Muhyidin Yassin pula ke negara China untuk menarik pelabur dari sana sehingga ada yang berkata, "Duit China mahu tetapi orang Cina tidak dikehendaki."

Bagi Shamsul Iskandar, kenyataan Perdana Menteri kononnya beliau menyayangi masyarakat itu sebenarnya ‘sayang ada makna tu’ selepas menyedari kegagalan BN kurang mendapat sokongan kaum itu.

Jelasnya, Umno dan BN semakin terseksa selepas pilihanraya umum lalu terutama pilihanraya negeri Sarawak apabila mendapati sokongan kaum Cina terhadap mereka semakin merosot.

Beliau bagaimanapun yakin tindakan BN itu tidak akan dapat membeli hati pengundi masyarakat Cina kerana sedar usaha itu hanya sekadar menawan hati pengundi berkenaan.

“Masyarakat Cina telah lama menyedarinya dan kita berharap rakyat lain di Negara ini juga turut berbuat demikian kerana Umno sebenarnya tidak relevan lagi untuk mentadbir Negara,”ujarnya.

Tiada ulasan: