Rabu, 18 Mei 2011

Najib digesa sahut debat khas dengan Anwar- AMK

KEADILAN DAILY

KUALA LUMPUR: Angkatan Muda KEADILAN Malaysia (AMK) mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya mengadakan debat khas dengan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Naib Presiden AMK, Azmizam Zaman Huri berkata, Najib perlu menerima pelawaan itu sekiranya beliau ikhlas menjalankan tanggungjawabnya sebagai pemimpin dan demi kepentingan rakyat.

“Debat cara terbaik untuk memberi peluang kepada Anwar untuk menyatakan kebenaran kerana kita tahu media selama ini tidak pernah memberi ruang kepada beliau untuk menjelaskan fitnah yang dihadapinya.

“Sekiranya Datuk Seri Najib boleh diberi ruang di dalam radio untuk sampaikan misi dan visi, sepatutnya Anwar juga diberi peluang untuk menjelaskan segala-galanya kepada rakyat,” ujar beliau kepada Keadilandaily.com

Baru-baru ini, Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar menggesa Najib mengadakan debat khas dengan Anwar bagi menentukan kesalahan yang pernah dilakukan bapanya.

Pada masa yang sama, Izzah turut memohon Perdana Menteri mengarahkan pihak yang tidak bertanggungjawab menghentikan fitnah, sebaliknya mengadakan debat sebagai medan mendedahkan kesalahan yang dilakukan Anwar, khususnya dalam pentadbiran negara ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Menurut Izzah lagi, perancangan fitnah yang jahat dan jijik seperti isu liwat dan video seks tidak perlu dilakukan kerana ia bukan sahaja mengaibkan keluarganya tetapi juga memburukkan imej negara di mata umum.

Mengulas lanjut, Azmizam berkata, debat itu boleh diadakan bukan sahaja menjurus kepada tuduhan peribadi, tetapi juga menyentuh masalah ekonomi dan politik semasa yang semakin haru.

“Debat itu nanti juga boleh menentukan ke mana arah tuju nak dihala kan Malaysia kerana kita tengok hala tuju Umno kini ke arah video lucah,” ujarnya.

Tambah Azmizam, medan itu juga sesuai untuk merungkai apakah kesalahan yang pernah dilakukan Anwar ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan satu masa dahulu.

“Kita ambil contoh semasa Mahathir menjadi perdana menteri. Jika saya pada masa itu Timbalan perdana Menteri, kalau lah saya nak selamatkan diri sudah tentu saya akan ikut saja arahan Dr mahathir.

“Sebagai Menteri Kewangan, Anwar boleh ikut saja arahan Dr Mahathir untuk mengguna pakai wang rakyat seperti Tabung Haji, Petronas dan KWSP untuk menyelamatkan konsortium perkapalan dan pelbagai projek mega melibatkan projek kroni Umno,” katanya.

Tambah beliau, sejak Dr Mahathir mengambil alih kementerian kewangan, langkah itu diikuti perdana menteri selepasnya yang juga berkuasa penuh ke atas kementerian berkenaan.

“Jadi siapa yang nak check and balance. Ibarat saya ini Pengerusi persatuan penduduk, saya juga bendahari.

“Perkara itu berlarutan ketika zaman Pak Lah (Abdullah Badawi) sebagai PM, Khairy Jamaluddin berkuasa penuh dan banyak projek yang diperolehnya seperti ECM Libra. Dengan mudah dia menjadi jutawan segera sebab bapa mertuanya menteri kewangan.

“Di Zaman Najib pula, kita lihat Rosmah pula yang bermaharajalela malah lebih hebat dari Ketua Wanita Umno,” ujarnya.

Tiada ulasan: