Isnin, 9 Mei 2011

Murid guna E-Book, guru masih guna papan hitam



Oleh:
amkns

"INI HANYA BERLAKU DI MALAYSIA, Seperti Kera Mendapat Bunga, Mahal Rantai Dari Beruk. May 6, 2011. "Pelajar guna E-Book hanya nak tengok internet saja," kata seorang felo kanan UKM. Guru-guru di Terengganu masih menggunakan papan hitam ketika mengajar walaupun pelajar diberikan komputer riba E-Book.

Dakwaan itu dibuat oleh Felo Kanan, Institut Kajian Rantau Asia Barat, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Madya Dr.Kamaruzaman Yusof dalam satu majlis di Kuala Terengganu baru-baru ini.

“Pelajar guna E-Book hanya nak tengok internet saja,” katanya.

Beliau juga mendakwa, E-Book yang diberikan kepada para pelajar tahun lima sekolah rendah itu, mengalami kerosakkan selepas 2 tahun digunakan.

Apabila komputer tersebut rosak, ia tidak dapat diperbaiki, kerana tidak ada pihak yang boleh membaik pulih, tambahnya.

Di Singapura, kata Dr. Kamaruzaman, pelajar yang mendapat E-Book tidak lagi membawa buku teks ke sekolah.

Katanya, pemberian E-Book, bukanlah ‘tidak elok’ tetapi belum sampai masanya lagi kepada pelajar di negeri Terengganu untuk menggunakan E-book.

Oleh kerana itu, menurutnya, berlaku perkara-perkara yang tidak diingin di kalangan pelajar yang diberikan E-Book tersebut.

“Maknanya saya nak katakan di sini E-Book bukanya tidak elok, tetapi masalahnya masyarakat kita belum sampai lagi boleh guna E-Book.

“Bila diberikan kepada budak-budak berlaku (lah) perkara yang tidak baik dan tidak diingini,”jelasnya.

Usaha untuk menghubungi exco pendidikan kerajaan Terengganu, Ahmad Razif Abdul Rahman bagi mengulas perkara tersebut gagal.

Tiada ulasan: