Sabtu, 14 Mei 2011

Konspirasi Kristian: Paderi disoal siasat polis

MALAYSIA KINI


Lapan paderi Kristian yang menghadiri pertemuan tertutup di sebuah majlis kesyukuran di Pulau Pinang di mana dakwaan 'konspirasi' bagi menjadikan Kristian agama rasmi Malaysia disoal-siasat polis atas tuduhan menghasut.

jeff ooi on utusan mohamed razali report 140511 03Menurut ahli parlimen Jelutong Jeff Ooi, paderi berkenaan dipanggil minggu lalu berikutan laporan polis yang dibuatnya pada 8 Mei lalu yang menafikan konspirasi berkenaan.

Bercakap kepada wartawan di Kuala Lumpur hari ini, Ooi yang turut hadir pada majlis makan malam di mana 'plot' itu didakwa dirancang berkata terdapat kekeliruan berhubung cara sembahyang masyarakat Kristian dengan cara membuat ikrar.

"Paderi-paderi itu ditanya (oleh polis) soalan dengan tema yang sama. Mereka ditanya jika ada konspirasi bagi melantik seorang perdana menteri Kristian dan sama ada terdapat ikrar bagi menjadikan Kristian agama rasmi persekutuan. Mereka secara kategori menafikan semua itu.

"Mereka juga ditanya sama ada mereka mengangkat tangan semasa bersembahyang seperti yang diamalkan oleh orang Kristian dan sama ada tangan kanan atau kiri yang diangkat dan setinggi mana ia diangkat,” katanya.

utusan malaysia, malaysia negara kristian, penang pastor meetingDakwa Ooi, sesetengah pihak menganggap apabila orang Kristian mengangkat tangan ketika bersembahyang apdalah upacara mengambil ikrar atau membuat janji.

Selain paderi berkenaan, tiga sukarelawan DAP termasuk dua ahli majlis tempatan dan diri Ooi telah memberikan keterangan mereka kepada polis bagi membantu siasatan yang sedang berterusan itu.

Tiada ulasan: