Ahad, 12 September 2010

UMNO seolah jerut leher sendiri

SINAR HARIAN ONLINE

SHAH ALAM - Tindakan UMNO menolak sebarang kerjasama dengan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) seolah-olah cuba menjerut leher sendiri memandangkan Perkasa mempunyai pengikut tersendiri dan anggotanya terdiri daripada ahli UMNO.

Penganalisis Politik, Dr Sivamurugan Pandian berkata, UMNO sepatutnya menjalinkan kerjasama dengan Perkasa melalui beberapa perkara yang matlamatnya sama dan keputusan menolak kerjasama disuarakan oleh pemimpin UMNO itu dijangka akan merugikan parti.

“Apa yang harus dilakukan oleh UMNO ialah bergandingan dengan Perkasa dalam beberapa perkara kerana Perkasa perlu mempertahankan apa yang telah termaktub dalam perlembagaan, manakala UMNO pula bertindak memainkan peranan tersebut.

“Masalah yang timbul kini ialah pendekatan Perkasa dilihat terlalu radikal. Tetapi, ia bukan sesuatu yang luar biasa kerana terdapat Badan Bukan Kerajaan (NGO) bukan Melayu yang mempunyai matlamat sama seperti dilakukan oleh Perkasa,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, Perkasa mempunyai penyokong tersendiri yang boleh dimanfaatkan atau membawa manfaat kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN).

“Jangan menolak peranan Perkasa kerana Perkasa telah membantu UMNO dan BN selama ini. Malah, sumbangan mereka perlu diberikan pengiktirafan yang sewajarnya.

“Dalam UMNO sendiri terdapat kelompok yang menyokong dan tidak menyokong kerjasama itu. Kalau kita perhatikan apa yang cuba Perkasa suarakan ialah peranan yang sepatutnya dimainkan oleh beberapa pemimpin dalam UMNO untuk menunjukkan kesederhanaan berpolitik,” katanya.

Beliau berkata, pertembungan antara UMNO dan Perkasa memungkinkan pemimpin-pemimpin dalam UMNO bangkit untuk mempertahankan beberapa perkara yang perlu dipertahankan selaras dengan perlembagaan.

“Mungkin pemimpin-pemimpin itu perlu mempunyai kewibawaan untuk memainkan dua peranan iaitu selaku pemimpin dalam parti yang mempertahankan hak orang Melayu dan pemimpin peringkat kebangsaan yang mempertahankan kebajikan seluruh masyarakat.

“Maka, jika peranan ini berjaya dimainkan oleh pemimpin UMNO, tidak akan timbul persoalan sama ada UMNO perlu bersama Perkasa atau tidak,” katanya.

Terdahulu, Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor ketika ditemu bual oleh sebuah portal berita menyuarakan keengganan bekerjasama dengan Perkasa dan mendakwa pertubuhan itu telah menghakis sokongan pengundi terhadap UMNO.

Tiada ulasan: