Isnin, 20 September 2010

Pelancong betul atau ada tujuan lain

Oleh Salleh Majid

SABAN hari kita terbaca di akhbar berita penahanan mereka yang masuk ke negara ini atas tiket pelancong tetapi bekerja sebagai pelayan pelanggan di kelab-kelab hiburan dan tidak kurang juga yang memberikan perkhidmatan ‘lebih’ yang lain.

Dalam usaha kita menarik pelancong asing, kita juga menarik mereka yang sebenarnya masuk dengan tujuan menjadi pelayan seks. Mereka yang mengendalikan kelab-kelab yang menggunakan wanita asing ini tidak mengendahkan tangkapan yang dilakukan kerana pernah diberitakan kelab yang diserbu beberapa kali tetapi masih melakukan perniagaan haram itu.

Selain itu, kita juga dibanjiri oleh pendatang dari negara Afrika yang kononnya datang ke negara ini untuk belajar. Mereka ini berada di beberapa tempat seperti di Kepong dan Cheras, selain dilaporkan mengganggu masyarakat sekeliling dengan tabiat biadab mereka.

Selain daripada itu, sesetengah kawasan di Kuala Lumpur turut dipenuhi orang asing seperti yang datang dari Nepal. Di Selayang pula, begitu ramai yang berniaga di pasar borong yang terdiri daripada orang Myanmar. Apabila diserbu, tidak ramai yang ditahan dan keadaan kembali seperti sebelumnya.

Kenapa sesuatu tidak dilakukan oleh pihak berwajib? Dalam usaha kita mengajak ramai melancong ke negara ini, kita mesti melakukan penapisan dan memantau supaya jangan sampai keadaan mereka yang datang dengan alasan hendak belajar tetapi masuk melakukan penipuan, rompakan dan pembunuhan.

Bagi yang ada pengalaman hendak masuk ke negara Jepun, pihak Imigresen mereka akan memeriksa dan bertanyakan pelbagai soalan sebelum dibenarkan masuk ke negara mereka. Begitu juga di Hong Kong dan Kanada. Pendek kata, bukan mudah hendak masuk begitu saja seperti di negara kita.

Tidak dinafikan bahawa pelancongan merupakan satu industri yang terus berkembang. Untuk 2009 sahaja, kira-kira 23.6 juta pelancong dilaporkan tiba di negara ini berbanding dengan 22 juta pada 2008. Pada Mei 2010 sahaja, jumlah pelancong adalah sebanyak 1.99 juta iaitu 5.7 peratus lebih daripada Mei 2009.

Pelancongan juga telah dikenal pasti sebagai salah satu sektor ekonomi penting dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh. Oleh itu, adalah tidak wajar bagi semua pihak yang berkaitan dengan pelancong mengalami kesan sampingan buruk akibat daripada tindakan beberapa orang yang berpura-pura menjadi pelancong tetapi sebenarnya mempunyai tujuan lain masuk ke negara ini.

Walaupun kita tidak mahu menyusahkan pelancong tulen, tetapi kita tidak ada pilihan kerana kita telah berdepan dengan pelbagai jenis masalah termasuk mereka dari Iran yang menggunakan Malaysia sebagai pusat pengedaran dadah di rantau ini.

Bagi mereka yang mengaku menuntut di institusi pengajian tinggi, adalah wajar pihak Imigresen bekerjasama dengan universiti yang menjadi pilihan mereka untuk memastikan mereka betul-betul pelajar, selain tarikh masuk dan tamat pengajian mereka dipantau. Kemungkinan yang datang untuk belajar di sini, kemudian selepas tamat pengajian tidak balik ke negara asal boleh berlaku.

Negara ini sudah dibanjiri warga asing yang tidak mendatangkan faedah kepada kita. Mereka bukan sahaja selalu berpeleseran di beberapa tempat di Kuala Lumpur, malah di lain-lain bandar juga. Kalau pekerja asing tanpa izin sudah memberikan kita masalah, mereka yang masuk atas tiket pelancong tetapi sebaliknya menambah lagi masalah sosial sedia ada. Mereka yang didapati menggaji orang asing untuk melakukan kerja-kerja maksiat wajar dikenakan hukuman yang lebih berat daripada sekarang.

Pernah dilaporkan terdapat masyarakat rakyat asing yang tinggal di dalam hutan yang dibuka secara haram tetapi apabila dilakukan serbuan oleh pihak berkuasa, seluruh masyarakat itu hilang. Seolah-olah mereka tahu yang serbuan akan dilakukan.

Kadang-kadang terfikir juga kita bahawa dalam kegigihan kita menarik pelancong dan pelajar untuk menghadiri institusi-institusi pengajian tinggi kita, pelajar-pelajar kita boleh terpengaruh dengan mereka yang berperangai buruk. Tidak syak lagi kita perlu melakukan satu saringan kepada yang masuk ke negara ini supaya kita tidak terikat dengan anasir-anasir negatif yang boleh mencemarkan nama baik negara. U/M

Tiada ulasan: