Selasa, 14 September 2010

Demokrasi barat diciplak dari amalan politik Islam

http://buletinonline.net/images/stories/berita33/EidulFitriPerantau%20083.jpgBULETIN ONLINE

KUALA TERENGGANU - Islam memberikan ruang dan kebebasan yang luas kepada wanita dengan penglibatan wanita dalam politik dimulakan oleh Islam sejak tahun 600, ketika nabi Muhammad SAW mahu mendirikan negara Islam Madinah.

Demokrasi Barat hanya memberikan ruang kepada wanita apabila wanita dibenarkan menyertai pilihanraya pada tahun 1800 di Wyoming, Amerika.

"Apabila nabi (Muhammad) SAW, nak mendirikan negara di Madinah, dibuat bai'ah ikrar setia diantara pemimpin Madinah supaya setia dengan perjuangan (Islam), (ia) melibatkan dua orang wanita,

"ahli sejarah mengatakan, ini penglibatan wanita yang pertama dalam politik, dimulakan oleh Islam, tahun 600 Masehi,

"demokrasi moden di Barat memulakan wanita boleh bertanding pilihanraya, tahun 1800, di bandar Wyoming di Amerika,"ujar Presiden PAS Dato' Seri Abdul Hadi Awang.

Menurutnya prinsip demokrasi kemudiannya diamalkan dalam politik Islam apabila RasuluLlah SAW mentadbir dan menguruskan negara Islam Madinah.

Katanya, bukan sahaja orang Islam yang dilibatkan dalam mentadbir Madinah, bahkan 'masyarakat majmuk' Madinah adalah terdiri dari Ansar, orang yahudi dan juga orang kristian.

"kabilah-kabilah Arab yang memeluk islam. yang bersedia berada di bawah (pemerintahan Islam), dilibatkan sama. hak-hak di beri, dan tidak berganjak dari prinsip negara, prinsip islam,"jelasnya ketika menghuraikan prinsip demokrasi dan Islam, dalam sesi dailog Ijtimak Idulfitri PERANTAU, 12 September lalu.

Ustaz Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang memberitahu, konsep pemilihan mengambil suara terbanyak turut menjadi amalan pemerintahan para khulafa ar-Rayidin.

"bila nabi wafat, para sahabat bermesyuarat (untuk) pilih siapa jadi khalifah. (yang pertama) pilih (Syaidina) Abu Bakar (selepas itu), Abu Bakar mencalonkan (Syaidina) Omar. (pencalonan) calon bukan mesti diterima. bila Ahlul hal wal a'di menerima, jadi (barulah) umar diterima.

"(kemudian) bila Omar luka dalam satu pembunuhan terhadap dia, sebelum mati Omar (ber) kate, ikut suka kamu (untuk memilih pengganti). lalu dicalonkan Usman dengan Ali. Usman dengan Ali untuk jadi khalifah,"ujarnya.

Ketika itulah, menurut Ustaz Abdul Hadi, sahabat terkemuka Abdul Rahman bin Auf menjalankan tugas umpama Surhanjaya Pilihanraya (SPR), untuk meninjau pandangan-pandangan penduduk Madinah, bukan sahaja pandangan pemimpin sahabat, termasuk pergi rumah-ke rumah bagi mendapat pandangan kalangan wanita (muslimat).

"Abdul Rahman bin Auf ditugaskan untuk jadi SPR. suruhanjaya pilihanraya. untuk meninjau pandangan-pandangan penduduk Madinah. bukan sahaja pandangan pemimpin sahabat, termasuklahmengetuk rumah, mengetuk rumah tanya muslimat di rumah,

"apa pandangan kamu, Osman bagaimana? Ali bagaimana? kemusian tanya kabilah arab yang lalu, yang datang, pergi tanya. apa pandangan (adakah) kamu, mereka bersetuju dengan Osman,ini amalan yang dibuat Islam"katanya.

Menurutnya, para ulamak telah menuliskan perkara tersebut dengan terang dan jelas dalam kitab-kitab fekah, antaranya, Al-Mawardi dalam kitabnya al-Ahkam al-Sultaniyat.

Kemudian, katanya, pihak Barat telah mengkaji dan memodenkan demokrasi di sana, apabila kitab-kita itu diterjemahkan ke dalam bahasa Latin, Jerman dan Perancis. terjemah.

"sehinggalah berlakunya Revolusi Perancis. maka berlakunya perubahan dalam demokrasi. dan demorasi barat diciplak daripada kitab-kitab yang dikarang oleh ulama' islam,"tegasnya.

Tiada ulasan: