Selasa, 5 Januari 2010

Polis buat laporan kedua terhadap exco S'gor


MALAYSIA KINI



Satu lagi laporan polis dibuat terhadap ADUN Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah pagi ini selepas seorang pegawai polis mendakwa dia terpaksa "merampas" satu kenyataan media dari Ean yang juga exco kerajaan Selangor.

Bagaimanapun, Ean berkeras bahawa dia dengan sukarela menyerahkan kenyataan media itu kepada ASP Ahmad Fauzi Mohamed Zin dari ibupejabat polis daerah Shah Alam ketika dia disoalsiasat pagi ini.

Ean diarahkan hadir berhubung siasatan mengenai kenyataan media yang dibuatnya baru-baru ini, yang dianggap seolah-olah cuba menakut-nakutkan polis.

Sebelum ini satu laporan polis telah dibuat terhadap Ean yang juga pengerusi DAP Selangor berhubung kenyataannya yang secara terbuka meminta polis menghentikan siasatan ke atas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berhubung dakwaan hasutan.

Ean yang juga pengerusi DAP Selangor, ditemani oleh peguamnya yang juga ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng untuk memberi kenyataan polis.

Dalam surat yang mengarahkan dia hadir pagi ini, Ean diingatkan bahawa dia boleh ditangkap di bawah Seksyen 111 Kanun Prosedur Jenayah dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 jika gagal berbuat demikian.

Difahamkan polis sedang menyiasatnya di bawah Seksyen 506 (menakutkan secara jenayah)

Kanun Keseksaan dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Polis juga menyiasat Guan Eng kerana mendakwa dalam ucapannya di Konvensyen Pakatan Rakyat di Shah Alam pada 19 Disember lalu, bahawa Teoh Beng Hock - yang ditemui mati selepas jatuh di Plaza Masalam di Shah Alam - telah dibunuh.

Teoh adalah setiausaha politik Ean.

Tiada ulasan: