Jumaat, 1 Januari 2010

Peristiwa kematian Teoh paling mencabar

BBERNAMA



Sepanjang 33 tahun berkhidmat dalam membanteras jenayah rasuah, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Ahmad Said Hamdan menyifatkan peristiwa pada Julai lepas adalah yang paling mencabar.

Beliau yang akan menamatkan tugasnya berkuat kuasa esok, berkata rentetan daripada peristiwa itu turut meninggalkan kesan mendalam kepada dirinya dan mengguris perasaan apabila pegawai SPRM diperlekeh, diugut dan dihina.

Meskipun jauh di sudut hatinya tidak mahu bercakap lagi mengenai peristiwa itu sebab ia sudah menjadi terlalu 'cliche', namun tidak dapat dinafikan bahawa peristiwa itu telah mencalarkan prestasi dan imej SPRM.

"Mereka yang jahil ini lupa bahawa kita juga ada hati dan perasaan, kita hanya menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan, biarlah... kebenaran akhirnya akan terserlah," katanya pada majlis perpisahan dan persaraan beliau di Putrajaya hari ini.

Pada 16 Julai lepas, pegawai khas kepada seorang exco kerajaan negeri Selangor, Teo Beng Hock ditemui mati di bahagian koridor tingkat lima bangunan Plaza Masalam setelah memberi keterangan kepada SPRM.

Ahmad Said berkata menjadi harapan beliau agar seluruh warga SPRM melihat semua perkara yang berlaku itu dari sudut positif.

"Saya berharap semoga warga SPRM tetap mempunyai moral paling tinggi dalam mendepani semua cabaran dan dugaan," katanya.

Ditemui pemberita kemudian, Ahmad Said berharap penggantinya kelak akan dapat menaikkan lagi imej SPRM, sekali gus meningkatkan kedudukan negara dalam ranking indeks persepsi rasuah.

Ahmad Said memulakan tugas dalam SPRM (dahulunya Badan Pencegah Rasuah - BPR) pada 1 Julai 1975 sebagai penguasa kanan di ibupejabat BPR, kemudian pada November 1998 dilantik sebagai timbalan ketua pengarah 1, dan pada Mei 2007 dilantik sebagai ketua pengarah BPR sehingga bersara.

Di majlis itu, beliau turut menyerahkan nota serah tugas kepada penggantinya Datuk Abu Kassim Mohamed.

Ahmad Said turut menerima sijil penghargaan yang ditandatangani Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak sebagai menghargai jasanya.

Tiada ulasan: