Ahad, 5 Ogos 2018

Teresa jangka prospek eksport minyak sawit lebih baik tahun ini

 
Misinya ialah untuk menyakinkan China supaya meningkatkan pembelian minyak sawit Malaysia bagi pembuatan produk makanan.


Kok bersungguh-sungguh mahu mempelawa pelabur China untuk menyertai pembuatan produk berasaskan minyak sawit di Malaysia secara aktif dan kemudian mengeksportnya ke China. (Gambar Bernama)

KUALA LUMPUR: Prospek eksport minyak sawit Malaysia pada separuh kedua 2018 dilihat cerah dengan Kementerian Industri Utama menyasarkan untuk menarik lebih banyak pembeli dari China iaitu ekonomi kedua terbesar dunia dan antara 3 pengguna utama minyak sawit Malaysia.

Inilah yang diucapkan oleh Menteri Industri Utama, Teresa Kok Suh Sim dalam satu temu bual dengan Bernama di sini, baru-baru.

Misi beliau, dengan menyertai lawatan rasmi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ke China dalam bulan ini, adalah untuk menyakinkan China supaya meningkatkan pembelian minyak sawit Malaysia bagi pembuatan produk makanan.

Selain itu, beliau mahu menarik pelabur negara itu ke Malaysia bagi tujuan mewujudkan perniagaan berkaitan minyak sawit.

Tiada ulasan: