Ahad, 26 November 2017

Adakah PPBM ada masa depan dalam arena politik negara?, soal Kamarulazman

Oleh Wan Anis Ilyani Wan M Azhar
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Hasrat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang memohon pengecualian dalam beberapa perkara dibidas seorang daripada bekas pengasasnya, Kamarulazman Habibur Rahman.
 
Ujar Kamarul, perkembangan itu membuatkan beliau terfikir apakah parti tajaan Tun Dr Mahathir Mohamad itu punya masa depan di samping Barisan Nasional, PAS dan parti pembangkang yang lain.
 
Beliau juga bertegas, pemimpin PPBM tidak boleh terus menuding jari kepada pihak lain melainkan akur kelam-kabutnya parti kini adalah berpunca daripada kealpaan mereka sendiri.
 
"Jangan menyalahkan pihak lain sedangkan kesalahan itu datangnya dari diri sendiri, parti sendiri.
 
"Jika keadaan ini berlarutan pasti parti tidak bertahan lama. Dan ini menjurus sama ada mereka peduli kepada parti? Apakah parti ini mempunyai masa depan selepas PRU14," katanya kepada Antarapos.
 
Kamarulazman mengulas kenyataan Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS), Surayati Ibrahim bahawa cadangan pengecualian PPBM itu bertentangan dengan Akta Pertubuhan 1966, malah perlembagaan PPBM itu sendiri.
 
RoS kemudiannya meminta diberikan tempoh selama seminggu untuk meneliti permohonan pengecualian tersebut, termasuk merujuk hal itu kepada Jabatan Peguam Negara.
 
Dikatakan pengecualian yang dipohon PPBM pada Khamis lalu membabitkan isu pelaksanaan mesyuarat agung tahunan dan pindaan perlembagaan parti.
 
Kamarul dalam pada itu hairan bagaimana parti yang dipimpin Tun Dr Mahathir Mohamad itu gagal mematuhi perlembagaan parti itu sendiri, dan menyifatkan tiada kepedulian di kalangan pimpinan PPBM.
 
"Tak mungkin bagi pemimpin-pemimpin di dalam PPBM yang mendakwa berpengalaman dalam politik tidak sedar (parti) akan sampai ke persimpangan seperti hari ini, iaitu timbul masalah dari sudut mesyuarat agung dan perkara lain yang telah disenarai dalam perlembagaan.
 
"Setiap kali penubuhan parti baru maka mesyuarat agung tahunan adalah platform yang ditunggu-tunggu dan diusahakan untuk disegerakan kerana di sana ahli dapat bersuara.
 
"Bagaimana hendak dikatakan relevan permohonan itu sedangkan, contohnya adakah relevan seseorang ahli menjadi ahli PPBM, (dan) katakan dia jadi ahli untuk tempoh 10 tahun, jadi bagaimana kedudukannya itu jika tempoh setahun itu tamat? Bukankah ahli itu menjadi mangsa kepada PPBM sebab sementara dia menjadi ahli selama setahun tidak ada satu pun mesyuarat agung diadakan," jelas Kamarul.
 
PPBM berkemungkinan dibubarkan pendaftarannya selepas ia sehingga gagal menyelesaikan krisis dalamannya dan menganjurkan mesyuarat agung tahunan yang telah melebihi tempoh yang sepatutnya pada September lalu.
 
 

Tiada ulasan: