Ahad, 24 November 2013

Perniagaan Punya Pilihan Dengan Pertukaran Cuti Hujung Minggu Jumaat-Sabtu di Johor

 MSTAR ONLINE
 
 
JOHOR BARU: Perniagaan di negeri Johor kini mempunyai pilihan ekoran pertukaran hujung minggu kepada Jumaat-Sabtu walaupun mereka mempunyai pilihan sama ada mahu mengikutinya atau tidak.

Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) tidak melihat sebarang masalah akibat daripada pertukaran cuti hujung minggu tersebut.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ismail Ibrahim berkata: "Kami akan memastikan penyampaian perkhidmatan kepada pelabur dan pelabur yang berpotensi tidak terjejas dan perniagaan akan diteruskan seperti biasa."

Beliau menambah pihak berkuasa akan menyelaraskan tindakan yang diambil oleh agensi kerajaan dengan komuniti perniagaan.

Presiden Persatuan Perniagaan India Johor, P. Sivakumar berkata ahlinya bergantung kepada pelaburan asingh dan pertukaran hujung minggu itu mungkin memberi kesan kepada mereka kerana kebanyakan institusi kewangan di seluruh dunia ditutup pada hari Ahad.

Beliau berkata ia akan 'melemahkan sektor pelaburan' jika ahli-ahli persatuan menutup perniagaan mereka pada hari Jumaat.

Pengerusi Persatuan Industri Kecil dan Sederhana (SME)Johor, Teh Kee Sin berkata perubahan berkenaan boleh menimbulkan 'ketidakselesaan' kepada syarikat namun mereka harus menyusun semula operasi mereka sewajarnya.

"Negeri kita pernah menjadikan Jumaat dan Sabtu sebagai cuti hujung minggu pada 1994, dan tiada syarikat swasta yang mematuhi peraturan berkenaan.

"Bagaimanapun, situasi telah berubah kerana kita mempunyai banyak syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan kebanyakan ahli persatuan kami berurusan dengan mereka," katanya.

Teh berkata syarikat SME yang berurusan dengan syarikat antarabangsa mungkin akan mempunyai masalah dalam mengendalikan trasaksi mereka sekiranya cuti hujung minggu adalah berbeza.

"Bagaiamanapun, saya percaya perniagaan kecil dan sederhana perlu berubah dan mungkin mereka boleh memfokuskan kepada lebih banyak perniagaan yang menggunaakan aplikasi atas talian bagi mengatasi masalah ini," katanya.

Sementara itu, Persatuan Pertubuhan Bukan Kerajaan Melayu Johor menyokong perubahan cuti hujung minggu yang akan berkuatkuasa mulai 1 Januari depan.

Naib Presidennya, Abdul Rahman berkata: "Sebagai orang Islam, sudah pasti kita menyambut baik cadangan ini kerana hari Jumaat merupakan hari penting untuk kita membawa anak-anak ke masjid."

Di Petaling Jaya, Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF) berkata syarikat yang mempunyai klien antarabangsa akan terjejas dengan perubahan cuti hujung minggu di Johor, dan meminta majikan di Johor lebih fleksibel dalam soal kerja serta hari cuti.

Pengarah Eksekutifnya, Shamsuddin Bardan berkata: "Sekiranya klien perlu menghadiri sesuatu program pada Jumaat atau Sabtu, maknanya syarikat hanya boleh berbuat demikian pada Ahad. Sebab itu kita perlu fleksibiliti," katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata syarikat swasta tidak wajib untuk mengikuti pelaksaan cuti hujung minggu pada Jumaat-Sabtu.

"Sekiranya syarikat swasta tidak boleh mematuhi arahan kerajaan negeri atas alasan operasi, maka mereka mempunyai budi bicara untuk tidak mengikutnya," kata Shamsuddin.

Tiada ulasan: