ASPAN ALIAS
Dr Mahathir adalah seorang
pemimpin yang penuh dan sarat dengan ‘contradictions’ dalam hidupnya. Beliau
berubah pandangan kepada sesuatu hal mengikut waktu dan senarionya. Sekarang
tidak berhenti lagi beliau meminta PPSMI di laksanakan kembali untuk menambah
kemahiran murid dan pelajar dalam bahasa Inggeris. Itu sebabnya medium yang
terbaik bagi beliau ialah dengan mengajar matematik dan sains dalam bahasa Inggeris.
Kalau tidak Dr Mahathir siapa
yang bertanggungjawab melemahkan penguasaan bahasa Inggeris dikalangan murid
dan pelajar sekolah selama ini. Bukankah segala-galanya berubah semasa beliau
menjadi Menteri Pelajaran sejurus beliau di terima kembali ke dalam UMNO pada
tahun 1974 dahulu?
Dulunya setiap kawasan dan daerah
ada sekolah-sekolah jenis Kebangsaan Inggeris dan saya bersekolah dalam salah
sebuah sekolah itu. Tetapi semasa beliau menjadi Menteri Pelajaran beliau mengutamakan
politik dan kononnya dengan menukar semua sekolah untuk menjadi Bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantarnya, maka sejak itu bahasa Inggeris sudah tidak lagi
menjadi bahasa pengantar di dalam sistem pelajaran sekolah sehinggalah
keperingkat universiti.
Semasa beliau menjadi Perdana
Menteri satu generasi yang pandai dan menguasai bahasa Inggeris telah tiada
kerana mereka sudah berada dalam zaman persaraan. Sekolah-sekolah di penuhi
dengan guru-guru yang tidak tahu berbahasa Inggeris dan selepas itu pula Dr
Mahathir menumpukan usahanya untuk mengembali bahasa Inggeris ke sekolah
melalui pembelajaran dalam subjek Matematik dan Sains.
Kerajaan terpaksa menghantar
guru-guru yang bakal mengajar dalam matematik dan sains kursus untuk melatih murid-murid
dalam bahasa Inggeris dalam kedua-dua mata pelajaran itu. Yang saya syok sekali
ialah apabila isu ini telah menjadi bahan lawak di khalayak ramai kerana guru
yang tidak dapat menguasai bahasa Inggeris bakal akan mengajar dalam bahasa
Inggeris dalam kedua-dua mata pelajaran itu.
Dalam ramai-ramai guru yang di
hantar ke kursus itu ada yang menjawab pertanyaan saya dengan lucu. Saya bertanya
macam mana kamu hendak mengajar murid, jika ada soalan ‘dua tolak satu dalam
matematik?’ Guru itu dengan selamba menjawab berjenaka, dua tolak satu dalam
bahasa Inggeris ialah ‘two push one equals one’ (dua tolak satu jadi satu), walhal
dalam bahasa Inggeris ia akan berbunyi ‘two minus one equals one’.
Menggunakan bahasa Inggeris dalam
pengajaran sains dan matematik itu mengarut, kerana mengajar dalam bahasa
Inggeris dalam mata pelajaran yang ‘quantitative’ itu tidak akan menambah
kemahiran berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. Sepatutnya bahasa Inggeris itu
di jadikan salah satu bahasa yang wajib lulus dalam peperiksaan SPM atau UPSR.
Jika bahasa Inggeris secara
khususnya di jadikan mata pelajaran dan di tambah pula dengan ‘English
Literature’ ia akan menambah murid dan pelajar memahami bahasa Inggeris itu
dengan betul dan tepat penggunaanya.
Patut juga di adakan bulan bahasa
Inggeris dalam mana dalam bulan-bulan itu semua murid di kehendaki bertutur
dalam bahasa Inggeris.
Jika ini dilakukan nescaya tidak
akan ada lagi guru yang mengajar muridnya, ‘two push one equals one’. Ia akan menjadi
‘two minus one equals one’, sebagai contohnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan