Selasa, 7 Mei 2013

Hassan Ali Nak Porak-Perandakan PR Selangor

Johor?
Cantik Noor Tagouri Pembaca Berita Pertama Bertudung Di Amerika
Pepsi VS Coca Cola


KELAB GREENBOC

Dr Hasan Ali: Beri peluang Pas teraju Selangor

SHAH ALAM - Kejayaan Pas menambah penguasaan kerusi dewan undangan negeri (DUN) Selangor daripada lapan kepada 15 pada pilihan raya umum ke-13 semalam, membuktikan peningkatan pengaruh mereka di negeri itu berbanding dua sekutunya.

Perkembangan itu juga membuka peluang kepada Pas untuk mengetuai kerajaan negeri Selangor yang pada penggal lalu diteraju PKR. Berbanding Pas, PKR kali ini hanya menambah satu kerusi kepada 14, sementara DAP pula menang 15 berbanding 13 kerusi pada 2008.

Bekas Pesuruhjaya Pas Selangor Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berkata pakatan DAP-PKR-Pas di Selangor harus memberi peluang kepada Pas meneraju kerajaan negeri itu kali ini.

"PKR dah ada peluang lima tahun lepas, bagilah peluang kepada Pas. PKR kena berjiwa besar," katanya ketika dihubungi Bernama, di sini hari ini.

Hasan yang pernah menjadi Exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri Selangor sebelum dipecat daripada PAS pada Januari 2012, turut menggesa pakatan itu berpegang kepada semangat setiakawan.

Beliau merujuk kepada desas-desus jawatan menteri besar itu diintai oleh Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali dan bekas Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Hasan turut menyenaraikan nama-nama anggota dewan undangan negeri (Adun) Pas yang layak mengisi jawatan itu, antaranya Adun Sabak, Sallehen Mukhyi; Adun Paya Jaras, Mohd Khairuddin Othman dan Adun Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi yang juga bekas Pengerusi Jawatankuasa Tetap Adat Melayu, Belia dan Sukan.

Sallehen, 46, ialah pendakwah bebas dan juga Timbalan Pesuruhjaya II Pas Selangor manakala Mohd Khairuddin, 42, merupakan Setiausaha Perhubungan Pas Selangor, dan Dr Ahmad Yunus, 48, ialah Yang Dipertua Pas Kuala Langat.

Abdul Khalid pada sidang akhbar di sini hari ini memberitahu calon Menteri Besar Selangor akan ditentukan oleh pucuk pimpinan pakatan dalam masa seminggu ini.

"Soal pentingnya bakal calon MB (menteri besar) mesti diterima dan diperkenan Sultan Selangor (Sultan Sharafuddin Idris Shah)," katanya. - Bernama

Ulasan GB

Tiba-tiba suara Hassan Ali muncul selepas PRU. Suaranya dilaporkan oleh BERNAMA seperti berita di atas.

Tetapi masih sumbang seperti dulu. Kerana ia cuba memporak-perandakan Pakatan Rakyat Selangor, atau BERNAMA yang melaporkan mengkehendakkan keadaan begitu.

Dahulu semasa beliau menerajui PAS Selangor, beliau begitu mudah termakan bujukan UMNO yang menghasutnya kononnya beliaulah orang paling layak jadi MB.

Setelah beliau dipecat dari PAS, beliau ke hulu hilir memburukkan PAS di pentas UMNO, mengajak rakyat supaya jangan beri satu undi pun kepada PR!

UMNO berjaya memperalatkan Hassan Ali, nama Hassan lansung tak wujud di dalam senarai calon BN untuk PRU13.

Kita tinggalkan hal tersebut kerana biar si Luncai itu terjun dengan labu-labunya.

Yang GB nak fokuskan kini ialah wajarkan PAS menuntut kerusi Meneter Besar apabila sudah memenangi banyak kerusi di Selangor (tambahan 5 kerusi menjadikan kedudukan PAS kini mempunyai 15 kerusi, sama banyk dengan DAP dan lebih 1 daripada PKR).

Pada pandangan GB, selain dari menjaga kesetiakawanan rakan di dalam PR, keterampilan dan kebolehan MB Selangor yang lepas iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim tidak dapat ditolak dan dinafikan.

Malah UMNO BN amat cemburu dan irihati kerana PR mempunyai seorang MB yang berkewibawaan dan berintegriti yang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana MB-MB di negeri pimpinan UMNO sendiri.

Pelbagai serangan, tohmahan, fitnah, perancangan dan perencanaan dilakukan untuk menumbangkan kerajaan PR Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Khalid, namun kesemuanya gagal, malah rakyat Selangor berdiri kukuh di belakang beliau dengan memberikan mandat yang lebih besar kepada PR di dalam pilihanraya yang baru lalu.

Jadi sewajarnya sekalipun parti beliau bukan majoriti di dalam DUN Selangor namun PAS perlu mengakui dan akur dengan ketokohan beliau, apatah lagi di bawah pimpinannya kerajaan Selangor diiktiraf oleh Jab Audit Negara sebagai negeri yang cemerlang di dalam prestasi pengurusan kewangan dan bebas rasuah.

GB meminta agar pimpinan PAS Pusat tidak lagi mendengar kata-kata hasutan yang bertujuan memporak-perandakan PR seperti yang berlaku di dalam isu Kota Damansara tempohari.

Dan begitulah juga GB meminta, nama-nama yang disebutkan oleh Hassan Ali itu tidak termakan dengan umpan pujian dan sanjungan palsu Hassan Ali untuk menuntut jawatan MB di Selangor sepertimana Hassan sendiri yang telah termakan umpan pujian dan sanjungan palsu UMNO terhadapnya dahulu.

GB dengan ini mengusulkan cadangan supaya jawatan MB Selangor dipegang oleh Tan Sri Khalid Ibrahim dan PR tak perlu tunggu lama-lama untuk buat keputusan demikian supaya kerajaan Selangor dapat dibentuk segera dan berfungsi secepat mungkin.

Tiada ulasan: