Selasa, 31 Januari 2012

Rocky Bru Mohon Maaf Pada Kalimullah dan NSTP

Post Pic

ANTARA POS.COM


KUALA LUMPUR: Blogger Datuk Ahirudin Attan, hari ini memohon maaf kepada empat bekas kakitangan kanan News Straits Times Press (NSTP) berhubung penulisan yang disiarkan dalam blognya yang dianggap sebagai fitnah.

Keempat bekas kakitangan kanan NSTP terbabit, timblan pengerusi Datuk Kalimullah Hassan, ketua pegawai eksekutif Datuk Syed Faisal Albar, ketua editor kumpulan Datuk Hishamuddin Aun dan editor kumpulan Brendan Pereira, pada Januari 2007 lalu telah memfailkan saman terhadap Ahiruddin kerana membuat fitnah dan kenyataan palsu.

Saman terbabit adalah berkaitan artikel yang disiar, atau dibenarkan untuk disiar oleh Ahirudin dalam blognya Rocky's Bru.

Dalam saman tersebut, keempat mereka mendakwa artikel yag ditujukan kepada mereka berbaur fitnah.

Kenyataan mohon maaf tersebut telah dibacakan di hadapan Datuk Asmabi Mohamad, di kamarnya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

"Defendan mengakui, menyedari serta memahami dengan perasaan penuh malu, menyedarkan dan simpati terhadap kesusahan yang ditimbulkan kepada plaintif hasil daripada penyiaran kenyataan-kenyataan seperti yang dikemukan dalam penyataan dan beliauu hadir di mahkamah hari inni untuk melahirkan kekesalan yang teramat sangatt...untuk menarik balik sema dakwaan yang diadukan dalam penyataan tuntutan," tulis kenyataan mohon maaf Ahirudin yang diedarkan kepada wartawan, di sini.

Beliau juga bersetuju tidak akan menyiarkan dakwaan yang sama berkaitan plaintif dalam blognya atau mana-mana layar web pada masa akan datang.

Ahirudin juga, di bawah peraturan perjanjian, akan menyiarkan kenyataan maaf dalam blognya.

"Beliau (Ahirudin) hadir di mahkamah hari ini untuk secara ikhlas melahirkan kekesalannya berikutan kesannya terhadap palintif," katan peguam yang mewakili NSTP, Rishwant Singh.

Dalam satu kenyataan, Kalimullah berkata beliau dan rakan-rakannya berasa gembira perkara tersebut dapat diselesaikan.

“The Defendant recognises, acknowledges and empathises with the considerable distress, embarrassment, and inconvenience caused to the Plaintiffs resulting from the publications of the statements as pleaded in the statement of claim and he is present in Court today to express his sincere and utmost regret... to withdraw all allegations and imputations which are complained of in the statement of claim and to apologise for the same,” read Ahirudin’s statement of apology made available to reporters here.

Ahirudin also agreed not to publish any similar allegations concerning the plaintiffs on his blog or any other website online in the future.

"Fitnah berkenaan yang berterusan dalam satu jangkamasa yang panjang dan ketidakadilan telah menjurus kami memfailkan saman terhadap Ahirudin untuk membersihkan nama dan maruah kami. Berasal dari kumpulan media yang sama, kami tidak mengambil ringan keputusan kami untuk merujuk ke mahkamah demi keadilan," katanya lagi.

Ahirudin diwakili oleh peguam Datuk Jahabardeen Mohamed Yunoos.

Tiada ulasan: