Ahad, 31 Oktober 2010

Umno-Bn Tidak Mahu Membela Rakyat

GUA MUSANG – Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohamed Hanipa Maidin mendakwa Umno-BN selama-lamanya tidak mahu membela rakyat negeri Kelantan.

"Cuba kita lihat dalam isu PPSMI, satu bangsa membuat polisi untuk tidak membenarkan bangsa sendiri menggunakan bahasa bangsa sendiri. Tidakkah pelik apabila kita melihat bangsa Melayu berjuang habis-habisan untuk mempertahankan bahasa sendiri sedangkan pemimpin kita adalah dalam kalangan sebangsa dengan kita. Isu PPSMI menyaksikan ribuan rakyat turun ke jalanan berdemonstrasi, untuk menyatakan bantahan mereka. Demonstrasi yang dilakukan pada 7 Mac 2009 itu turut disertai oleh sasterawan negara A. Samad Said.

Mengulas berkenaan isu royalti minyak yang dituntut oleh rakyat negeri ini, beliau menyatakan bahawa Umno-BN yang berbangsa Melayu tidak mahu membela rakyat Kelantan yang majoritinya adalah sebangsa dengan mereka.

“Inilah negara Malaysia. Sebuah negara yang pelik.” tegasnya malam tadi di hadapan lebih seribu hadirin yang hadir dalam siri ceramah kempen yang diadakan di Markaz Penerangan, Gua Musang.

"Sepatutnya kerajaan Pusat akan menerima lima peratus daripada hasil tersebut dan kerajaan Negeri pun mendapat hasil yang sama. Tetapi, oleh kerana kejahatan Umno ini, mereka sapu keseluruhan hasil."

Tambah beliau lagi, kerajaan Pusat telah dibayar oleh Petronas sebanyak RM57.6 billion. Daripada keseluruhan jumlah tersebut, Petronas sepatutnya mengagihkan RM4.1 billion kepada kerajaan negeri.

"Macam-macam benda yang dijanjikan Umno-Bn tapi janji tidak dikotakan. Jadi, sama-samalah kita tolak kepimpinan Umno-Bn" ujarnya mengakhiri ceramah yang disampaikan malam tadi.

Tiada ulasan: