Khamis, 30 Julai 2009

Dua pemimpin Pemuda Pas kena siasat

BERITA HARIAN ONLINE


KUANTAN: Polis mengambil keterangan dua pemimpin Pemuda Pas semalam bagi membantu siasatan kes menghasut orang ramai supaya menghadiri perhimpunan haram membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang akan diadakan di Kuala Lumpur, Sabtu ini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan Mohd Haris Daud, berkata Ketua Dewan Pemuda Pas Paya Besar, Tarmizi Yahya, 34, dan Timbalan Ketua Pemuda Pas Pusat, Azman Shapawi, 35, dipanggil memberi keterangan selepas mengajak orang ramai menghadiri membantah ISA.

"Hasutan itu dipercayai dibuat dalam ceramah umum di Markas Pas Kampung Pandan 2 dekat sini, kelmarin," katanya pada sidang media di pejabatnya di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Polis Negeri di sini, semalam.

Beliau berkata, kedua-duanya disiasat mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Hasutan 1948.

Beliau mengulas laporan akhbar ini kelmarin, berhubung permintaan pelbagai pihak termasuk peniaga, kesatuan sekerja serta badan bukan kerajaan (NGO) supaya penganjur perhimpunan haram yang mahu bagi mendesak kerajaan menghapuskan dan mengekalkan ISA di ibu negara Sabtu ini, membatalkan hasrat mereka.

Tiada ulasan: