Jumaat, 31 Julai 2009

MIC mahu kuota 7.4 peratus dalam GLC

BERNAMA


KUALA TERENGGANU: MIC mahu sekurang-kurangnya kuota 7.4 peratus kaum India berkhidmat dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC),termasuk pada peringkat eksekutif dan pengurusan kanan, kata presiden parti, Datuk Seri S.Samy Vellu.

Beliau berkata kuota itu berdasarkan sasaran minimum 7.4 peratus yang ditetapkan oleh kerajaan untuk pengambilan kaum India dalam perkhidmatan awam.

"Kita sedar bahawa banyak GLC telah menambah bilangan pengambilan kaum Indiatetapi lebih ramai boleh dilakukan," katanya merasmikan persidangan perwakilanMIC Terengganu di sini hari ini.

Telekom Malaysia Berhad semalam berjanji kepada Menteri Sumber Manusia DatukDr S.Subramaniam untuk mengambil lebih ramai kaum India bagi memenuhi kuota 7.4peratus oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Dr Subramaniam, yang juga setiausaha agung MIC berkata setakat ini bilangankaum India di syarikat tersebut hanya 4.6 peratus dan ini perlu ditambah bagimenunjukkan keseimbangan kaum dalam tenaga kerja di sektor awam.

Samy Vellu juga berkata MIC telah menubuhkan sebuah jawatankuasa khas yangdiketuai Datuk Dr Denison Jayasooria untuk menyediakan laporan komprehensifmengenai rancangan, dasar dan program bagi masyarakat India dalam RancanganMalaysia Kesepuluh (RMK-10) bermula 2011 hingga 2015.

Di Terengganu pula, Presiden parti itu berkata beliau akan menemui MenteriBesar Terengganu Datuk Ahmad Said tidak lama lagi untuk meminta lebih banyakpeluang perniagaan bagi kaum India di negeri ini.

"Sunggguhpun jumlah kaum India di Terengganu kurang satu peratus, ramai yangterbabit dalam perniagaan kecil dan sebagai kontraktor.

Kerajaan negeri ini boleh memperuntukkan sesetengah kontrak kerajaan kepadamereka," tambah Samy Vellu.

Tiada ulasan: