Ahad, 29 Mac 2009

Karpal dibaling botol air penyokong BN

Oleh G. MANIMARAN


TAIPING: Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh yang menjadi tumpuan kontroversi dalam isu krisis politik, hari ini dilontarkan dengan botol-botol ketika tiba pada sesi penamaan calon kerusi Parlimen Bukit Gantang di sini.

Kereta beliau dibaling dengan beberapa botol air oleh penyokong-penyokong Barisan Nasional (BN) semasa tiba kira-kira 11 pagi tadi.

Ketika ditemui wartawan di luar pusat penamaan calon, Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor mengesahkan keretanya dibaling botol oleh penyokong-penyokong BN.

"Kempen tidak harus dicemari dengan cara sebegini. Pakatan Rakyat akan mematuhi peraturan pilihan raya.

"Oleh itu, BN harus memastikan perkara yang sama tidak berlaku," kata beliau yang hadir untuk menyatakan sokongan kepada bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Nizar tanding untuk mempertahankan kerusi Parlimen Bukit Gantang. Beliau hadapi saingan calon BN dan calon Bebas.

DAP dan PAS merupakan anggota komponen Pakatan Rakyat.

Karpal menjadi tumpuan ekoran kenyataan beliau bahawa Sultan Perak Sultan Azlan Shah boleh disaman berhubung isu krisis politik Perak.

Ekoran kenyataan itu lebih 100 laporan polis telah dibuat di seluruh negara terhadap Karpal.

Dua minggu lalu Karpal dihadapkan di mahkamah untuk didakwa di bawah Akta Hasutan kerana mengeluarkan kenyataan berbau hasutan terhadap Sultan Perak.

Karpal menambah, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak yang mengetuai Umno dan BN kemudian harus memastikan budaya "kasar yang disaksikan" tidak diteruskan Umno dan BN dalam politik negara ini.

Tiada ulasan: