Rabu, 7 Jun 2017

Penyebaran 'screenshoot' Whatsapp Jamal cubaan alih isu - Umno Selangor

Oleh Shuhaniza Said
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Penyebaran 'screenshot' Whatsapp yang mendedahkan hasrat Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos untuk menjadi Menteri Besar Selangor, sengaja dilakukan individu tertentu untuk mencalarkan imej Umno Selangor. 
 
Setiausaha Badan Perhubungan Umno Selangor, Datuk Johan Abd Aziz berkata, tindakan berkenaan juga dilihat sebagai satu usaha untuk mengalihkan perhatian masyarakat terhadap isu yang melatari kerajaan negeri.
 
"Biasalah politik ini, (cubaan) alih isu, alih perhatian ke tempat lain, itu strategi politik," katanya kepada Antarapos, mengulas penyebaran perbualan Whatsaap berkenaan.
 
Terdahulu, satu perbualan Whatsapp antara Jamal bersama penyokongnya, tersebar di Facebook.
 
Di dalam perbualan 'Group Whatsapp' dinamakan Gerakan Merah itu, Jamal menyatakan hasrat untuk menjadi Menteri Besar sekiranya Pakatan Harapan (PH) tewas di Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.
 
Dalam perbualan itu juga, Jamal berkata akan melantik Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo sebagai salah seorang Exco kanannya.
 
Ismail dalam responnya kepada Antarapos semalam menafikan sekeras-kerasnya penglibatan beliau dalam perbualan Whatsapp tersebut.
 
Ujar Ismail, tindakan berkenaan adalah fitnah yang dilakukan pihak yang tidak bertanggungjawab untuk mencemarkan imej beliau dan Jamal.
 
Mengulas lebih lanjut, Johan yang juga ADUN Semenyih berpandangan, adalah tidak salah sekiranya mana-mana individu khususnya Ketua Umno Bahagian untuk membuat tawaran sedemikian.
 
Beliau juga melihat, perbualan sepertimana yang didedahkan itu lebih menjurus kepada perbualan biasa sesama peserta dalam satu-satu 'Group Whatsapp'.
 
"Kalau Group Whatsapp itu dicipta olehnya di kalangan kumpulannya, itu biasalah. Dia pemimpin, dia Ketua Umno Bahagian. Tapi dia sudah umum tak bertanding, banyak perkara yang tidak logik lah.
 
"Ia bukan satu isu besar bagi saya. Sesiapa Ketua Bahagian boleh berhasrat menjadi Menteri Besar, apa salahnya? Sebagai orang parti, sebagai pemimpin, hasrat tidak mengapa,"katanya lagi.
 
Dalam pada itu, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor, Datuk Abdul Shukur Idrus pula berpandangan, isu calon Menteri Besar mahupun barisan exco bukan perkara yang patut diberi perhatian pada masa kini.
 
ADUN Kuang itu berkata, semua ahli dan pemimpin Umno patut bekerja keras untuk merampas kembali kerajaan negeri daripada Pakatan Harapan (PH).
 
"Kita ini sedang berjuang, jadi perjuangan dan matlamat kita adalah untuk mengembalikan kuasa untuk menjamin masa depan yang terjamin kepada anak bangsa mendatang.
 
"Tidak terlintas dalam pemikiran saya untuk membincangkan siapa MB, siapa exco. Ini bukan satu perkara yang harus dibincangkan sekarang," katanya.     


Tiada ulasan: