Musa (kiri) bersama anggotanya membuat pemeriksaan di sebuah pasar raya di Tapah, Isnin lalu. Musa (kiri) bersama anggotanya membuat pemeriksaan di sebuah pasar raya di Tapah, Isnin lalu.
 
 
TAPAH - Sebuah pasar raya di sini, berdepan dengan tindakan tegas apabila harga barangan yang dipamerkan mengelirukan pengguna.

Ketua Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Cawangan Tapah, Musa Ramli berkata, sebelum ini, pihaknya menerima aduan orang awam mengenai masalah harga dipamerkan tidak sama dengan yang perlu dibayar.

Menurutnya, berdasarkan aduan itu, satu pemeriksaan dijalankan di pasar raya berkenaan Isnin lalu.

"Dalam pemeriksaan diketuai Abdul Halim Art kira-kira jam 11.35 pagi itu, kami mendapati harga barang dipamerkan dalam pasar raya itu tidak sama dengan yang perlu dibayar pelanggan.

“Kami telah melakukan pemeriksaan harga barangan secara rambang dengan mengambil beberapa jenis barangan di dalam pasar raya itu sebelum membuat imbasan harga," katanya.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan itu mendapati pasar raya berkenaan mempamerkan harga ubat gigi adalah RM7.90 namun apabila imbasan harga dibuat, nilainya adalah RM8.60.

Katanya, menjadi satu kesalahan kepada premis perniagaan apabila memberi gambaran mengelirukan mengenai harga barang atau perkhidmatan.

"Kami telah menyita 26  ubat gigi berjenama untuk siasatan anggota dan pegawai.

"Manakala pemilik premis boleh dikenakan denda atau penjara kerana melanggar Sekyen 12 (1) (a) Akta Perlindungan Pengguna 1999," katanya.

Beliau berkata, pengguna boleh membuat aduan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada nombor 32255, atau menghubungi talian bebas tol 1-800-886-800 dan melayari laman web KPDNKK.