Nora Danish - Foto oleh SYAIFUL AZUAN Nora Danish - Foto oleh SYAIFUL AZUAN
 
 
JIKA diselak lembaran diari seni wanita bernama Nora Danish ini, pelbagai onak ranjau telah pun ditempuhi sepanjang 10 tahun berkecimpung di dalam bidang seni ini.

Mula menarik perhatian penonton menerusi lakonannya dalam sitkom Puteri pada tahun 2005, pemilik nama sebenar Nora Mohd Danish Hanif ini mengambil keputusan untuk mengakhiri zaman bujangnya pada 2006-ketika namanya mula mendaki ke puncak.

Namun baru sahaja melayari alam bahagia, rumah tangga Nora di uji dengan badai yang akhirnya membawa kepada penceraiannya dengan Toh Muda Rizal Ashram Ramli atau Jejai pada 2008.

Tidak pernah menunjukkan erti patah semangat, Nora semenjak itu memulakan hidup baru dengan putera tunggalnya, Putra Rayqal Ramli Rizal Ashram.

Sejak itu, dia nama Nora sering menjadi perhatian ramai, tidak kira kerana lakonan, mahupun usikan kontroversi yang sering menyapa perjalanannya.

Bagaimanapun satu demi satu ditelan wanita berusia 32 tahun ini tanpa sedikit pun menunjukkan erti kekalahan.

Namun sekeping gambar yang menunjukkan Nora memegang tangan seorang aktor, yang juga merupakan gandingannya dalam satu filem pertengahan tahun lalu sehingga menimbulkan rasa kurang senang si isteri, memberi pengajaran buatnya.

Ujar Nora dek kerana peristiwa itu, dia agak takut dan khuatir untuk menjayakan babak romantis dengan aktor Faizal Hussien dalam filem terbaru mereka, Gudang Kubur.

Dalam filem tersebut, Nora membawakan watak Zarra, isteri kepada Anwar yang dijayakan Faizal.

"Sejujurnya Nora memang takut dan sukar untuk menjayakan babak romantik dengan abang Faizal. Walaupun berlakon dengannya menjadi salah satu impian Nora, tapi Nora risau.

"Mujurlah abang Faizal banyak membantu, buat lawak supaya Nora tak rasa janggal dengannya. Tak sangka senang bekerjasama dengannya dan abang Faizal pun tak sombong," jelasnya yang ditemui media baru-baru ini.

Tambahnya sejak peristiwa itu juga, dia cuba mengehadkan sentuhan dengan aktor yang sudah berkahwin bagi menggelakkan salah faham berulang.

“Nora sekarang memang cuba hadkan setelah apa yang berlaku, sebab Nora kalau boleh memang nak elakkan babak-babak yang berpegangan.

"Sebab kadang-kadang isteri orang kita tak tahu perasaan dan hati mereka. Jadi bagi Nora, lepas ini kita lebih mainkan hati, cara pandang itu dan pergerakan bahasa badan,” katanya.

Di tebak pengalamannya berlakon dalam filem seram terbitan Mangkin Prestij ini, Nora berkata, dia bersyukur kerana tidak mengalami apa-apa kejadian pelik sepanjang terlibat dalam penggambaran filem tersebut.

"Alhamdulillah watak Nora dalam filem ini tidaklah sesukar seperti Nora lakonkan dalam filem Pengantin Malam.

"Nora juga tidak alami apa-apa gangguan atau perkara pelik, apatah lagi pihak produksi memang mengamalkan untuk mengadakan kenduri doa selamat sebelum penggambaran bermula dan turut membaca doa di lokasi, setiap kali sebelum memulakan penggambaran," katanya.

Buka kafe

Dalam pada itu, di tebak mengenai perniagaan kafe yang dikatakan milik Nora di Bangsar, aktres tersebut segera mengiakannya.

Ujar Nora, kafe yang diberi nama Kopi XOXO itu adalah hasil kerjasamanya bersama empat lagi rakan.

"Ya, Nora bersama empat lagi rakan akan membuka sebuah kafe yang terletak di Jalan Riong, Bangsar.

"Antara sebab utama kami memilih untuk menceburi perniagaan ini adalah kerana kami suka makan, memasak. Jadi sesiapapun yang mengunjungi kafe ini bolehlah makan-makan, melepak dan bergosip bersama rakan-rakan mereka," katanya.

Di tanya mengapa memilih untuk bergabung seramai lima orang, Nora berkata : "Bagi Nora bila bergabung berlima, kita ada lima idea. Soal keuntungan kita letak satu bab lain. Tapi yang penting adalah kepuasan," katanya yang enggan mendedahkan kos pembukaan kafe tersebut.

Sementara itu, bagai tidak lengkap andai tidak mengusik perihal hubungannya dengan Nedim Nazri, Nora berkata, setakat ini belum ada sebarang perancangan untuk mendirikan rumah tangga dalam masa terdekat ini.

"Kalau Nora berkahwin, Nora tidak akan rahsiakan perkara ini kerana tidak akan ada majlis besar-besaran.

"Kalau diberitahu dalam masa singkat pun, mungkin cuma ingin umumkan tarikh pernikahan kerana Nora tak rancang akan bersanding," ujarnya yang menafikan sengaja menayangkan percintaannya kepada umum.