Sabtu, 21 Februari 2015

Ahli Badan Peguam desak Leong tarik balik kenyataan Liwat II

MALAYAISKINI


 


Kira-kira 100 ahli Badan Peguam Malaysia mendesak Presiden Majlis Peguam, Christopher Leong supaya menarik balik kenyataannya berhubung sabitan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap tuduhan liwat.

 Mereka mendesak Leong membuat permohonan maaf secara terbuka kepada badan kehakiman dan juga kepada semua badan-badan antarabangsa.

Ahli Badan Peguam Malaysia, Mohd Noor Amin berkata jika Leong gagal untuk berbuat demikian, mereka akan mengambil semua "langkah yang perlu" untuk mendesaknya meletak jawatan sebagai presiden Badan Peguam Malaysia.

Bercakap dalam satu sidang akhbar hari ini, beliau berkata, pihaknya juga akan menggesa Peguam Negara (Tan Sri Abdul Gani Patail) mengambil prosiding menghina terhadap Leong.

Rungutan ahli-ahli berkenaan ialah berhubung dengan kenyataan Leong bertarikh 11 Februari, sehari selepas Anwar disabitkan.

Leong, dalam kenyataan itu berkata Anwar telah "dianiaya" dan bukannya "didakwa".

Kumpulan itu bagaimanapun berkata, mereka akan memberikan Leong selama 14 hari untuk menariknya balik.

Sementara itu, mereka juga menegaskan walaupun Leong telah mengakui beliau tidak membaca penghakiman Mahkamah Persekutuan apabila mengeluarkan kenyataan itu, tetapi beliau sebaliknya membuat "kenyataan yang memperkecil-kecilkan” bahawa ianya tanpa “sebarang asas dalam undang-undang"."

Tiada ulasan: