Rabu, 6 November 2013

MPP: Gamis kecam kebiadapan HEP UIAM

Harakahdaily,
 

KUALA LUMPUR: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) mengecam dan membantah terhadap kebiadapan HEP UIAM, Dr. Mizan Hitam yang melakukan pencabulan demokrasi ke atas perjalanan Pilihanraya Kampus (PRK) UIAM dan dalam proses pemilihan Presiden MPP UIAM yang telah diadakan pada 4 November) lalu.

Timbalan Presiden Gamis, Eikhwan Ali berkata, tahun lalu, PRK UIAM yang juga di bawah seliaannya telah dicemari dengan peristiwa pembatalan keputusan PRK sehingga terpaksa diadakan semula PRK buat kali kedua.

Kata beliau, sebelumnya lagi dan sejak dia berkhidmat di UIAM, telah banyak kali berlaku tragedi malang yang menjatuhkan maruah dan wibawa UIAM dan seluruh warganya sehinggakan UIAM yang dikenali dengan jolokan Taman Ilmu dan Budi bertukar kepada Taman Tangguh dan Batal.

Ini, katanya kerana banyak acara utama yang mendapat sambutan mahasiswa UIAM dibatalkan secara 'adhoc' dan tanpa sebab munasabah.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Saya, mewakili Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) dahulukan kenyataan ini dengan kecaman dan bantahan terhadap kebiadapan HEP UIAM, Dr. Mizan Hitam yang melakukan pencabulan demokrasi ke atas perjalanan Pilihanraya Kampus (PRK) UIAM dan dalam proses pemilihan Presiden MPP UIAM yang telah diadakan pada Isnin (4 November) lalu.

Tahun lalu, PRK UIAM yang juga di bawah seliaannya telah dicemari dengan peristiwa pembatalan keputusan PRK sehingga terpaksa diadakan semula PRK buat kali kedua. Sebelumnya lagi dan sejak dia berkhidmat di UIAM, telah banyak kali berlaku tragedi malang yang menjatuhkan maruah dan wibawa UIAM dan seluruh warganya sehinggakan UIAM yang dikenali dengan jolokan Taman Ilmu dan Budi bertukar kepada Taman Tangguh dan Batal kerana banyak acara utama yang mendapat sambutan mahasiswa UIAM dibatalkan secara 'adhoc' dan tanpa sebab munasabah.

Tahun ini pula, 'shock news' yang 'diumumkan' oleh Dr. Mizan Hitam ialah dia berkuasa menentukan Presiden, tatacara pemilihan empat jawatan utama MPP UIAM adalah atas budi bicaranya, Timb. Presiden 1 (Antarabangsa) hanya boleh dipilih oleh calon antarabangsa dan dia mengendalikan pengiraan undi membelakangkan MPP yang hadir. Perbuatan-perbuatan ini adalah bercanggah dengan Perlembagaan UIAM dan bertentangan dengan prinsip-prinsip demokrasi. Dari aspek akhlak Islamiyyah pula, dia tidak amanah bahkan khianat terhadap tanggungjawab yang telah dipikulkan ke atasnya. Dia tiada integriti dalam melaksanakan tugasnya.

Meneliti peristiwa ini, saya mendesak supaya:

1. Rektor dan Majlis Senat (Senate Council) UIAM menubuhkan tribunal khas bagi menyiasat salah laku yang dilakukan oleh Dr. Mizan Hitam serta menggantung semua jawatan yang sedang disandangnya.

2. Rektor mengumumkan kebenaran diadakan semula syura pemilihan Presiden dan jawatan lain yang berkaitan serta menyerahkan proses itu sepenuhnya kepada MPP sebagaimana yang telah diperuntukkan oleh perlembagaan UIAM.

3. Pentadbiran UIAM memulihkan perjalanan PRK UIAM dengan cara melibatkan wakil pelajar yang terdiri daripada bekas MPP sebagai anggota dalam Election Committee (EC) dan menyerahkan EC untuk dipengerusikan oleh individu yang dicadangkan namanya oleh bekas MPP.

Apa yang memusykilkan saya ialah, berdasarkan 'track record' buruk yang dimilikinya, mengapakah dia masih dipilih mempengerusikan EC untuk PRK kali ini? Siapakah Dr. Mizan Hitam ini sehingga Rektor selaku orang nombor satu UIAM tidak berani campur tangan dalam urusannya? Kenapa dia bebas pula untuk lakukan apa juga misinya tanpa halangan? Apa juga jawapannya, integriti dan kredibilitinya sudah jelas tiada dan punah ranah. Keberadaannya di UIAM merosakkan nilai ilmu dan budi yang telah dibina oleh warganya sekian lama.

Satu penyelesaian sahaja, "NO MIZAN, NO CORRUPTION". Ayuh, saya seru kepada seluruh mahasiswa dan rakyat Malaysia, untuk gerakkan dan sebarluaskan kempen ini sebagai desakan kepada Dr. Mizan Hitam supaya meletak jawatan dan juga sebagai simbolik bantahan terhadap penyelewengan yang berlaku dalam PRK di semua kampus. Ayuh kempen! "NO MIZAN, NO CORRUPTION" sehingga pemilihan Presiden MPP UIAM kembali diadakan secara telus.

Tiada ulasan: