Khamis, 1 Ogos 2013

Mana MITI, menteri lain dalam forum TPP, soal aktivis

THE MALAYSIAN INSIDER  

Hari pembukaan dialog bagi perbincangan Perjanjian Kerjasama Trans-Pasifik (TPPA) dilaporkan tegang ekoran terdapat aktivis anti TTPA  mempersoalkan mengenai ketidakhadiran Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri MITI serta menteri berkaitan.


Menurut aktivis, hanya pegawai kanan MITI yang memberi maklumat kepada pihak berkepentingan mengenai status rundingan dalam pusingan ke-18 di Kota Kinabalu.

 “Tetapi mana orang-orang MITI dalam forum ini? Apa fungsi forum ini jika banyak soalan orang ramai mengenai rundingan TTPA tidak dijawab oleh panel dan speaker sendiri,” kata seorang aktivis Gabungan Anti TTP dalam satu kenyataannya hari ini.

 Hari terbuka di Ibu pejabat Matrade di Jalan Duta itu pagi tadi dilancarkan Menteri  MITI, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Aktivis juga mempersoalkan latar belakang ahli panel yang dikatakan tidak mempunyai akses kepada kandungan dan bahan dicadangkan bagi perjanjian peruntukan perdagangan.

"Adakah ini hanya satu latihan perhubungan awam di pihak MITI, untuk melarikan diri daripada soalan orang ramai yang bakal mengetahui situasi sebenar mengenai rundingan itu.

 "Mengapa MITI tiada di forum ahli panel untuk menjawab soalan?” katanya.

Mereka juga melahirkan rasa tidak puas hati dengan ketiadaan Kabinet lain dan menteri mengendalikan rundingan selama 29 bab, yang diselaraskan MITI.

"MITI memberitahu bahawa 29 bab masih dalam rundingan,14 bab selesai dan sebahagian besar mengenai aspek  teknikal rundingan itu dipersetujui. Isu 'sensitif' serta bab yang masih lagi berbaki seperti bab 15 perjanjian substantif dan kesimpulan masih belum diselesaikan.

"Ini bermakna isu ini sebenarnya hanya keputusan politik - tahap pembuat keputusan kami, ahli Kabinet Malaysia, "kata mereka, sambil menambah menteri Kabinet juga harus melibatkan diri dengan semua pihak berkepentingan.

Kumpulan anti-TPP juga berkata, Malaysia sebelum ini mempunyai 58 garis merah, menjadi sebab mengapa perjanjian perdagangan (FTA) dua hala AS-Malaysia tidak berlaku tetapi sekarang ia seperti tidak berguna.

"Semuanya seolah-olah baik dan bagus dan 'semua sistem pergi' untuk TPPA. Apa yang berubah - termasuk di peringkat pembangunan, ekonomi dan masyarakat di Malaysia - sejak 2007 yang memerlukan ini garis merah 58 tiba-tiba dianggap bukan sebagai masalah masalah untuk Malaysia lagi?

"Adakah mereka tidak lagi relevan?" soal aktivis.

Mereka juga bertanya apa yang perunding Malaysia cadangkan atau bersetuju untuk mengeluarkan dasar, undang-undang dan peraturan dari ruang pendedahan kepada cabaran timbang tara antarabangsa.

"Apa yang Malaysia cadangkan (dan ia diterima semua pihak TPPA untuk memastikan bahawa ia masih menjalankan tindakan tanpa didedah - seperti dalam kes Afrika Selatan – untuk ISDS cabaran kerana melanggar kewajipan layanan yang adil dan saksama dan diskriminasi kononnya kerana tindakan dalam memihak kepada masyarakat terpinggir?" kata mereka merujuk kepada pelabur negeri penyelesaian pertikaian (ISDS).

Tiada ulasan: